Tinerii au apelat la dispozitive digitale pentru a umple golurile lăsate de pandemia de COVID-19, o practică ce crește depresia, anxietatea și lipsa de speranță, sugerează un studiu realizat în California.
”Copiii noștri nu sunt construiți să își trăiască viețile legați de computere,” a spus Jennifer Siebel Newsom, care este măritată cu guvernatorul Californiei și este fondatoarea Proiectului California Partners, care a scris studiul împreuna cu Institutul Child Mind. ”COVID ne-a arătat cât de dăunător este acest nou normal pentru sănătatea mentală a copiilor noștri.”
Această problemă nu este una nouă. Chiar și înainte de COVID-19, 95% dintre adolescenți puteau accesa un smartphone și puteau petrece multe ore pe zi pe ecran, potrivit Centrului de Cercetare Pew.
Dar în martie, școlile și căminele închise au forțat mulți adolescenți să stea acasă.
”Ceea ce mulți tineri au perceput ca pe o vacanță scurtă și neașteptată, a devenit o excursie extinsă către un nou teritoriu, fără bilet de întoarcere,” menționează studiul.
Noua existență a adolescenților este ”plină de pierderi”, a spus Dr. Harold Koplewicsz de la Institutul Child Mind: ”pierderea școlii, pierderea experienței sociale, pierderea realizării academice, pierderea activităților extra-curriculare, pierderea libertății.”
Internetul și dispozitivele electronice s-au transformat în platforme unde au loc activitățile sociale, educaționale, profesionale și de dezvoltare, menționează studiul. Chiar dacă internetul este esențial pentru a sta conectat în pandemie, spune Koplewicz, oamenii îl folosesc ca modalitate de a fi indiferenți. Problema apare când nu se pot opri.
Cu totul dezrădăcinat, ”nu poți da vina” pe tineri pentru că utilizează media, a spus Newsom. Dar există diferite soluții la folosirea distructivă a tehnologiei.
Câteva dintre acele sfaturi pentru părinți și tineri includ:
Continuă să te miști și pune pe primul plan somnul
Este important să menținem obiceiuri sănătoase de somn și de exerciții fizice, a spus Newsom.
Somnul suficient îmbunătățește abilitatea elevilor de a se concentra, de a-și menține o stare de spirit bună și o greutate sănătoasă și chiar îmbunătățește calitatea pielii, menționează studiul.
”Copiii nu pot merge la somn cu dispozitive în camera lor”, a spus Newsom. În plus, menținerea unei rutine de culcare, care este fără ecran poate permite creierului să se reîncarce complet.
În ceea ce privește exercițiile fizice, studiul recomandă o oră, zilnic, de activitate fizică moderată pentru ca mintea și corpul să se simtă bine.
”Dacă nu poți merge afară, pornește muzica și dansează sau fă niște yoga,” a spus Newsom.
Verificarea conștientă a realității
Trăitul într-o pandemie înseamnă că toți socializăm pe ecran, admite studiul. Dar tinerii ar trebui să-și ia timp pentru a realiza cum se simt și ce gândesc când folosesc tehnologia.
”Dacă observi că de fapt te simt rău după ce postează, trebuie să știi că acest lucru este comun și să te uiți după modalități mai serioase prin care să îți îmbunătățești starea de spirit”, menționează studiul.
Newsom a susținut conversațiile interne chiar înainte de a folosi tehnologia – pentru a se asigura că o persoană este ”conștientă emoțional” înainte de a se uita la un ecran.
”De ce îl ridici? Ce simți acum? Ai o stare anxioasă? Îți este teamă?” a spus Newsom. Ea a adăugat și că acest sfat se plică părinților, adolescenților și alor adulți.
Fii un model și empatizează
Cea mai bună metodă ca părinții să promoveze o utilizare sănătoasă a ecranului este ca ei să fie un model, a spus Newsom, și să fie onești și deschiși despre propriile provocări legate de folosirea exagerată a tehnologiei.
”Eu însumi învăț că atunci când sunt online, delegând ceva sau comandând ceva, fie că este mâncare sau o programare la doctor, trebuie să îmi informez copiii ce fac, astfel încât să nu creadă ca doar navighez pe internet sau social media”, a adăugat ea.
Studiul sugerează și încercarea de a aloca un anumit timp pe perioada zilei care să fie fără ecran sau anumite camere din casă. Să empatizezi cu perioada dificilă prin care trec tinerii este esențial. Care este cel mai bun lucru pe care îl pot face părinții pentru a-i ajuta?
”Să le valideze faptul că experiența lor, în multe feluri, este mai rea decât cea a adulților,” spune Koplewicz.
Recunoaște semnele de avertizare
Dacă observi că tu sau adolescentul tău sunteți mai retrași decât de obicei, experimentați schimbări de stare severe sau aveți schimbări drastice de comportament, vorbiți cu un pediatru, cu psihologul școlii sau cu un specialist în sănătatea mentală,” a spus Newsom.