Cercetările lui Sir Ken Robinson și angajamentul lui de îmbunătății sistemul educațional i-au cimentat locul printre cei mai mari gânditori contemporani. Dar el este mai mult decât faimosul său discurs de la TED ”Omoară școlile creativitatea?” și cartea sa ”Elementul”.
Creativitatea într-o lume complexă
Ediția revizuită a cărții ”Out of Our Minds” (2011) a fost scrisă urmărind efectele 9/11 și ale Crizei Financiare Globale. Robinson se referă la creativitate ca fiind un fenomen care ne dă voie să rezolvăm provocările inevitabile ale unei lumi imprevizibile. Considerând evenimentele din 2020, moștenirea lui este cu atât mai puternică.
În deceniul care a trecut de când această carte a fost publicată pentru prima dată, ritmul schimbărilor tehnologice și culturale a fost frenetic. El începe această ediție cu o explicație a vocației, ”imprevizibilitatea pură a afacerilor umane este, chiar, inima argumentului meu pentru cultivarea puterii noastre creative: în business, în educație și în viața de zi cu zi.”
Mai mult, el extinde ideile inițiale cu focus pe implementare. Prin discuțiile și călătoriile sale, convingerea lui s-a adâncit. El a vrut să atingă o audiență mai largă cu ideile lui – acelea potrivit cărora creativitatea nu este doar pentru oamenii speciali și că toată lumea are capacități creative imense.
Potențialul creativ și pasiunea
Robinson credea că potențialul unui individ, deseori, scade odată cu trecerea prin experiențele de viață, deoarece el a fost învățat cum să gândească și cum sa se comporte. În cartea sa, ”The Element”, el se referă la semnificația identificării pasiunii unei persoane ca o modalitate de a-și accesa imaginația, inteligența și ideile unice despre lume.
El a devenit o voce pentru aceia care erau considerați neinteligenți, într-un sistem educațional care favoriza standardizarea, scorurile la teste și procesele industriale mai mult decât nevoile individuale și stilul unic de învățare.
Oameni, precum muzicianul desăvârșit Mick Fleetwood, ale cărui scoruri la testele din școală insistau că el nu este la fel de strălucit ca și colegii săi. Din fericire, părinți lui Fleetwood i-au permis să-și continue pasiunea creativă pentru tobe și, astfel, a călătorit la Londra, în adolescență, a lucrat într-o serie de trupe, în final, cunoscându-l pe John McVie, ei au format Fleetwood Mac. Potrivit lui Robinson acest lucru s-a întâmplat ”pentru că Mick Fleetwook a ales să nu accepte că era nefolositor potrivit prejudecăților.”
Ironia Educației
Robinson a fost un propunător al non-liniarității și al gândirii divergente, metoda de a genera idei creative prin explorarea soluțiilor multiple.
”Cred cu pasiune că toți suntem născuți cu capacități naturale, enorme și că pierdem legătura cu multe dintre ele pe măsură ce petrecem mai mult timp în lume. În mod ironic, unul dintre principalele motive pentru care acest lucru se întâmplă este educația. Rezultatul este că mult prea mulți oameni nu se conectează niciodată cu talentele lor adevărate și, astfel, nu știu ce erau capabili să realizeze.” – Sir Ken Robinson (1950-2020)
În discursul său popular TED ”Schimbând Paradigmele Educației” el a susținut că elevii noștri nu cred povestea lineară care este: ”Dacă muncești din greu și o faci bine și primești o diplomă de facultate, vei avea un job.” adaugă Robinson, ”și au dreptate să nu creadă.”
”Actualele sisteme educaționale nu au fost proiectate să rezolve provocările pe care le avem acum. Ele au fost dezvoltate să soluționeze nevoile unei ere anterioare. Reforma nu este suficientă: ele trebuie să fie transformate.”
Aici este provocarea noastră. Ce facem cu multitudinea de cunoștințe pe care Robinson le-a lăsat în urmă?
Gândește creativ!
Sursa: https://theserenadefiles.com/2020/08/26/we-are-all-creative-sir-ken-robinsons-legacy/