Proiectul România în oglindă: Încredere, creativitate, repere
România în oglindă este un proiect al Asociației Credu în parteneriat cu Centrul Cultural Francofon Buzău și revista educațională edpost.ro în cadrul căruia tinerii din România și Diaspora sunt invitați să realizeze interviuri cu un mentor sau o persoană care reprezintă o sursă de inspirație în viața lor.
Sunt încurajate interviurile cu persoane reprezentative din România: scriitori, artiști, oameni de știință, antropologi, etnografi etc., dar copiii pot intervieva și membrii ai familiei, persoane apropiate care reprezintă pentru ei modele.
Obiectivul principal este de a încuraja tinerii să își caute în mod activ modele și mentori care să îi inspire în formarea personală și profesională. În plan secundar, urmărim să dezvoltăm abilitați și bune practici în realizarea unui interviu precum și de tehnoredactare în limba româna.
România în oglindă este și despre alegeri. Modul în care tinerii își aleg modelele își lasă amprenta asupra întregii generații.
Pentru înscriere tineri peste 18 ani: https://www.facebook.com/groups/828956558412220
Pentru înscriere tineri sub 18 ani de către părinți, profesori, tutori sau reprezentanți legali: https://www.facebook.com/groups/688986502626636
Motivație
Conform unui studiu realizat de Asociația Credu, 82,5% dintre copii consideră că au nevoie de mentori și le este de folos să audă povești de succes din cât mai multe domenii.
Rezultatele cercetării efectuate de inițiatorii proiectului arată că evoluția unui copil depinde și de mentori și modele. Poveștile de succes sunt văzute de 82,5% dintre copii ca fiind un punct de reper în evoluția și dezvoltarea lor.
Prin intermediul studiului pe 1500 respondenți cu vârste cuprinse între 12-65 ani – copii, părinți și bunici, desfășurat pe parcursul unui an, s-a urmărit identificarea și raportarea la mentorii și la modelele pe care respondenții și le asumă în evoluția lor. Studiul a fost realizat atât în mediul offline cu copii, direct în școli, cât și în mediul online – cu părinți, copii și bunici.
Mentorii și modelele pozitive pot contura viața copiilor cu privire la modalitatea de a acționa în situațiile dificile cu care se vor confrunta în viață.
Mentorii au un rol cheie în susținerea, îndrumarea și încurajarea copilului în moduri pozitive. Oamenii care oferă profunzime și amploare experiențelor de dezvoltare și de viață ale unui copil pot fi de orice domeniu: profesori, antrenori, familie, vecini, părinți ai prietenilor etc..
Mentorii și modelele au o influență foarte mare asupra tinerilor. Un mentor are abilitatea de a modela percepții, idealuri și acțiuni. Mentorii oglindesc intrinsec valorile celor pe care îi inspiră. Din acest motiv, ei pot ajuta tinerii să înțeleagă mai bine ce își doresc să devină în viitor și să îi motiveze să depună efortul necesar în direcția respectivă.
Desfășurare proiect
- ÎNSCRIERE
Tinerii se înscriu în program sau sunt înscriși de părinți sau de profesori, exprimându-și astfel intenția de a participa în proiect.
- SUPORT
Pe parcursul întregului proiect au acces la materiale educative și suport de curs pentru a-și putea structura interviurile într-un mod cât mai eficient, cursuri și seminarii, precum și suport la cerere în redactarea sau contactarea persoanei intervievate în cazul în care e necesar.
- PUBLICARE
Interviul este publicat pe platformă în momentul în care întruneste criteriile stabilite prin regulament: corectitudine în exprimare, structură completă, persoană intervievată reprezintă un model pozitiv.
- JURIZARE ȘI PROMOVARE
La finalul proiectului, 3 dintre cele mai citite si apreciate ariticole de pe platformă vor fi promovate (premiate).
Calendarul programului:
Calendarul Concursului este urmǎtorul:
08 Decembrie 2022 – Deschiderea înscrierilor
27 Ianuarie 2023, ora 23:59 – Termen limită pentru înscrierea în concurs
28 Ianuarie – 31 Ianuarie 2023 – Jurizarea înscrierilor
31 Ianuarie 2023 – Publicarea listei câstigătorilor
Puncte cheie program
- Target principal: tineri cu vârste între 14 și 24 ani (nivel: liceu si facultate)
- Target secundar: Mini-interviu: copii cu vârste între 6-13 ani (nivel școală primară și gimnazială)
- Scop: Participanții în program trebuie să realizeze 1 interviu cu persoane cu impact pozitiv în societate sau în viața lor
- Durata program per persoană: 2 luni din momentul înscrierii până în momentul finalizării (training / validare propunere intervievat / realizare interviu / editare interviu / aprobare interviu / publicare interviu pe edpost.ro)
Înscrierile se desfășoară permanent, pe toată perioada celor 8 luni de desfășurare.
Mentori ai proiectului
Din juriul ediției 2022-2023 a Concursului fac parte următorii membri:
- Prof. Dr. Maria Monalisa Pleșea
Prof dr. Maria Monalisa Pleșea, vicepreședinte al Asociației franceze „Echanges Internationaux dans l’ Education”, cu o istorie de peste 50 de ani, făurită în apropierea celebrei Universități Sorbona, presedinte al Asociației Centrul Cultural Francofon, ambasador al limbii române la școală europeană din Luxemburg.
Cunoscută și apreciată și pentru organizarea și funcționarea în ultimii 10 ani, cu excepția celor pandemici, a Taberei Internaționale a Francofoniei, care a devenit în 2019 „Voluntariat pentru comunitate” care a adus la Poiana Pinului și Sărata Monteoru sute de elevi francofoni și olimpici români și moldoveni într-o inedită tabără ce a beneficiat de la an la an de mai mulți voluntari din țări francofone.
De asemenea, Maria Monalisa Pleșea este fondatoarea singurului centru cultural francofon din Europa centrală și de est, aspect care a atras în fiecare an sprijinul Delegației Wallonie-Bruxelles și a tuturor autorităților francofone din Europa, cu precădere a ambasadorilor Franței în România, în anii menționati anterior.
Adăugăm și festivalurile de film și teatru bilingv pentru copii și tineri, dar și activitatea efectivă de profesor la Colegiul Național Mihai Eminescu din Buzău, unde Prof. Dr. Pleșea a predat limba și literatura română și limba și literatura franceză.
Actualmente, Prof. Dr. Pleșea predă copiilor românilor și străinilor de la Școala Europeană Luxemburg II limba română, fiind cu adevărat ambasador al acesteia. Este una dintre cele mai înalte trepte pe care poate urca un cadru didactic din România.
Prof. Dr. Pleșea este pasionată de educația copiilor și a tinerilor și de predarea limbii romane. Îi ajută pe tineri să își dezvolte spiritul comunitar, să participe la programe extrașcolare, să facă voluntariat și să contribuie la societatea europeană modernă.
- Lidia Badea
Lidia Badea, responsabil proiecte Francofonie și cooperare bilaterală la Delegația generală Valonia-Bruxelles.
Specializată în comunicare și limbi moderne, Lidia Badea a contribuit la organizarea a numeroase concursuri și proiecte educaționale dedicate tinerilor, tabere, concursuri, spectacole, expoziții de artă și bandă desenată.
A participat la selectarea și premierea candidaților, concursuri pe teme de grafică, texte specifice, creativitate, etc..
S-a implicat în organizarea de cursuri și formări dedicate profesorilor de limba franceză atât din România cât și alte țări din Europa Centrală și Orientală cât și a unui kit pedagogic de predare a limbii franceze la adolescenți pe tema francofoniei.
Formări conexe:
– Studii postuniversitare în relații publice și comunicare
– Master administrarea afacerilor – INDE-ASE – Camera națională de arte și meserii din Paris
– Analiză comportamentală, Morfofizionomie
– Comunicare nonviolentă
- Oana Voicu
Oana Voicu este cadru didactic asociat la Facultatea de Jurnalism și Științele comunicării din Universitatea București, fondatoarea Agenției de relații publice și marketing Creative Ideas și fondatoarea Asociației din domeniul educației CREDU.
Formările conexe: mastere din domeniul marketingului politic și marketing strategic și cursurile din sfera educației creative completează educația formatoarei.
Specialist cu studii aprofundate domeniul educației. Este educată în universități din Romania și străinătate, cu peste 20 de ani de experiență în domeniile creativității și 15 ani în formarea tinerilor și adulților. Bogata sa activitate de cercetare a fost mereu legată de domeniul creativității.
- Cristiana Stroea
Cristiana Stroea, absolventă a Facultății de Film din cadrul UNATC, secția Comunicare Audiovizuală.
Momentan art director, animator și fondator Toonies Studio (Studio specializat in animație 2D – videoclipuri pentru copii, lyrics video, animații comerciale, filme de prezentare).
- Liliana Georgeta Oprișan
Liliana Georgeta Oprișan este inginer de sistem, Departamentul de Comunicare și Marketing Universitar, Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați.
Formări conexe:
– Master în domeniul Informatică Economică, postuniversitar în domeniul Informatică – cu o experiență de 20 de ani.
– Consilier pentru dezvoltare personală, Coach, NLP, Comunicare Nonviolentă, Analiză și Evaluare Comportamentală – cu o experiență de 10 ani.
- Oana Chițescu
Oana Chițescu este Project manager în cadrul Agenției de relații publice și marketing Creative Ideas. Licența în marketing și cea în comunicare, masteratul francofon în media și dezvolatarea societății au ajutat-o să răspundă căutarilor și preocupărilor sale în domeniul economiei sociale și al amplificării rolului organizațiilor non-profit în societatea românească.
Specializările diverse din sfera managementului de proiect, formare de formatori, comunicare internă organizațională, etc. au contribuit la consolidarea educației care să susțină activitatea de cercetare și dezvoltare în aria de competență a comunicării în organizațiile non-profit, în CSR, a PR-ului pentru organizațiile care gestionează situații ale migranților și/sau ale refugiaților.
Regulament
Regulamentul proiectului poate fi consultat aici: Regulamentul Proiectului “România în oglindă: încredere, creativitate, repere”, ediția 2022-2023