Probabil ai auzit deja de multe ori acest cuvânt „leadership”. Dar te-ai întrebat de ce? Ei bine, pentru că este cea mai căutată abilitate a secolului 21. Toate companiile se uită după oameni care au caracteristicile necesare pentru a putea conduce o echipă, într-un mod pe cât de performat pe atât de cooperativ și comunicativ.
În contextul globalizării, tot mai multe companii își doresc să se ridice la standardele de management internaționale și să acționeze într-o manieră occidentală. De aceea, alegerea liderilor potriviți poate fi o sarcină complicat. Acest obiectiv se dovedește a fi dificil și datorită multitudinii de calități pe care acel ”lider ideal” ar trebui să le aibă.
Ce înseamnă leadership?
Există nenumărate feluri de a defini leadership-ul. Pentru cei mai mulți acesta reprezintă arta de a motiva un grup de oameni să acționeze în vederea atingerii unui obiectiv comun. Bill Gates a spus: ”Uitându-ne spre secolul următor, putem observa că liderii vor fi aceia care le dau putere celorlalți.”, iar John Maxwell a definit leadership-ul ca fiind ”influență – nimic mai mult, nimic mai puțin”.
După cum putem observa această noțiune de leadership se referă, în primul rând, la relații interumane, și mai apoi la cunoștințele necesare pentru a conduce o companie pe drumul cel bun. Dar și acesta este un aspect extrem de important.
Practic, leadership-ul are câteva elemente cheie: influența socială, maximizarea eforturilor altora și un obiectiv. Este vizibil faptul că nu vorbim despre o funcție, un titlu sau despre vechime. De asemenea, trebuie să înțelegem că există anumite diferențe între leadership și management.
O primă diferență ar fi că liderul trebuie să îi inspire și să îi motiveze pe ceilalți, fapt care se poate să se întâmple sau nu în cazul unui manager. În același timp, este esențial de menționat și că nu orice lider este manager și nu orice manager este lider.
O a treia diferență este că liderul pune accentul pe inovare, pe când managerul se axează pe raționalitate și control. În plus, este mai probabil ca managerii să păstreze structurile existente, deoarece ei înșiși operează în cadrul structurii respective. Este posibil să aibă șefi deasupra lor, deci au mai puțină libertate de a încălca regulile în urmărirea obiectivelor înalte. Liderii, pe de altă parte, operează adesea destul de independent. Acest lucru le permite să tolereze o cantitate mai mare de haos, atâta timp cât cred că va merita la final.
Care sunt calitățile unui lider?
Unii spun că nu există „o rețetă a succesului”, că sunt mai multe modalități de a fi un lider eficient. Acest lucru a fost demonstrat de-a lungul timpului de diferiți lideri care erau diferiți, din toate punctele de vedere, dar care au reușit să își conducă oamenii spre îndeplinirea scopului.
Indiferent de modul în care definești un lider, acesta face diferența între succes și eșec. Un lider bun are o viziune futuristă și știe să-și transforme ideile în povești de succes din lumea reală.
Cu toate acestea, putem identifica câteva trăsături pe care ar trebui să le aibă acel „lider ideal” despre care vorbeam anterior:
- Integritate – Cel de-al 34-lea președinte al Statelor Unite, Dwight.D. Eisenhower a spus odată: „Calitatea supremă a unui lider este, fără îndoială, integritatea. Fără ea, nu este posibil niciun succes real, indiferent dacă este pe o bandă de secție, pe un teren de fotbal, într-o armată sau într-un birou. ” Nu te poți aștepta ca ceilalți să fie sinceri atunci când ție îți lipsește integritatea. Un lider cinstit reușește atunci când se ține de cuvânt, când se ghidează după valorile niște de bază și oferă un exemplu de bune practici.
- Comunicare – Leadership-ul eficient și comunicarea eficientă se împletesc. Trebuie să comunici într-o varietate de moduri, de la transmiterea informațiilor până la instruirea oamenilor. Și trebuie să poți asculta și comunica cu o gamă largă de oameni de-a lungul rolurilor, identităților sociale și multe altele. Calitatea și eficacitatea comunicării în întreaga organizație afectează în mod direct succesul strategiei tale de afaceri.
- Responsabilitate – A fi un lider responsabil nu este o sarcină ușoară. Înseamnă că îți poți menține angajamentele și promisiunile pe care le-ați făcut. Înseamnă să răspunzi la acțiunile și deciziile luate de tine și de cei pe care îi conduci. Liderii responsabili stabilesc obiective și ținte clare. Se concentrează asupra viitorului și, de asemenea, își asumă greșelile. Aceștia cer ajutor atunci când este nevoie și oferă feedback sincer și constructiv.
- Delegare – Delegarea este una dintre responsabilitățile esențiale ale unui lider, dar poate fi dificil să delegi eficient. Scopul nu este doar să te eliberezi – ci și să îți activezi rapoartele directe, să facilitezi munca în echipă, să oferi autonomie, să conduci spre o mai bună luare a deciziilor și să îți crești rapoartele directe. Pentru a delega bine, trebuie să creezi încredere în echipa ta.
- Empatie – Un adevărat lider are suficientă deschidere pentru a înțelege motivațiile, speranțele, visele și problemele celor care îl urmează, astfel încât să poată stabili o conexiune personală profundă cu ei. Înțelegerea problemelor lor și simțirea durerii este primul pas pentru a deveni un lider eficient. De fapt, asta nu este suficient până când nu lucrați din greu și le oferiți soluția potrivită pentru problemele lor.
Exemple de lideri buni și cum au reușit să atingă succesul
Dacă tot l-am menționat anterior, ar fi păcat să nu îl aducem în discuție în această parte a articolului. Probabil acum nu mai este un secret pentru nimeni că Bill Gates a fost un lider extraordinar, reușind să conducă o companie de o asemenea anvergură. Când s-a retras de la Microsoft, Gates a rămas în mintea celor ce lucrau acolo ca fiind un șef exigent și, uneori, abraziv. Cu toate acestea, el a încurajat și alimentat creativitatea și inovația enormă de la oameni și a făcut un punct de recunoaștere a realizărilor.
Un alt lider care a revoluționat o industrie este nimeni altul decât Walt Disney. Disney a construit începuturile imperiului său bazându-se mai ales pe conducerea participativă. Este un stil de conducere care apreciază aportul membrilor echipei și al colegilor, deși responsabilitatea finală a luării deciziei finale revine liderului. Modul său de a trata cu oamenii a creat încredere, angajament și loialitate în rândul angajaților, care au ajutat la atingerea obiectivelor organizaționale și la realizarea viselor. I-a plăcut să își asume riscuri și a fost un lider practic. Nu a încetat niciodată să viseze și să-și urmeze visele. De la început, el nu a încetat să lucreze din greu pentru a-și atinge obiectivul, chiar și după ce i-au apărut multe obstacole în drum.
Există foarte mulți lider de succes în istoria lumii, de la lideri politici la cei care au revoluționat industrii prin produsele și companiile pe care le-au creat. Am putut observa că doi oameni cu două stiluri diferite de a conduce, au putut avea amândoi succes. Acum este rândul tău să îți găsești acele calități pe care tu le crezi esențiale pentru un lider bun.