Scroll Top
Laura Frunză: „Uneori e bine să lași copilul să renunțe, alteori e bine să-l încurajezi să meargă mai departe.”

Laura Frunză este mama a doi copii și se implică foarte mult în dezvoltarea lor. Pe lângă asta, ea are un blog (https://www.laurafrunza.com/) unde împărtășeste tot felul de idei pentru părinți și copii.

  1. Ce vârstă are copilul dumneavoastră / au copiii dumneavoastră?

Am doi copii, o fată – Eliza – de 13 ani și un băiat – Vlad – de 5 ani.

  1. Ce activități extracurriculare face / fac fizic? Dar online? Le-ați ales dumneavoastră sau le-a / le-au ales el / ei? (ne puteți oferi recomandări de resurse pe care le folosește copilul / le folosesc copiii – video-uri online, cărți, etc.)

Eliza face fizic balet, o dată pe săptămână la Pas Classique Ballet (prof. îndrumător Georgiana Stroe). Ea practică sport de la vârsta de 4 ani, și-a ales singură ce și-a dorit: balet, gimnastică estetică, înot, dans pe role, iar acum s-a întors la balet. A fost alegerea ei, din dragoste pentru balet și pentru doamna profesoară cu care face. De jumătate de an ia și lecții de chitară, o dată pe săptămână, tot dorința ei. De asemenea, face cursuri de engleză pentru examenul Cambridge. A dat nivelul KET și acum se pregătește pentru PET. Nu ne trebuie la nimic această certificare, Eliza face cursurile din pasiune pentru limba engleză.

Online nu mai face nimic momentan, a mai încercat ocazional diverse ateliere pe site-ul AteliereOnline.ro și cursuri de pictură.

Vlad face înot, o dată pe săptămână, la Aqua Life Swim. A fost o decizie comună. Nu face activități online.

  1. Noi considerăm că orice experiență este o sursă de învățare. Ce activități faceți cu cel mic în acest sens?

Mergem în mini-vacanțe și drumeții în țară, la muzee, la piese de teatru și alte manifestări culturale, la activități sportive (escaladă, de exemplu).

  1. Care dintre experiențele de invățare pe care le face îl pregateste cel mai bine pentru a face față provocarilor din viata reală și pentru a-și atinge țelurile?

Sincer, nu știu ce anume din ceea ce fac copiii mei acum îi va ajuta concret pe viitor. Scopul meu cu activitățile extrașcolare este să facă ceva ce le place, să îi relaxeze și să îi destindă în afara stresului școlar și să se mențină în formă (de aceea, amândoi practică sport). Nu știu dacă vreodată pe fiica mea o vor ajuta cursurile de pictură sau dacă atelierele de citit sau de meșterit la care a participat cu zecile în trecut o vor ajuta. Nu totul e menit să ne ajute la ceva, uneori facem lucrurile și doar pentru că e distractiv.

  1. Care este activitatea care l-a / i-a atras cel mai mult?

Clar baletul la Eliza și escalada la Vlad, momentan.

  1. S-a întâmplat să vă spună la un moment dat că vrea / vor să renunțe la una dintre activități?

Da. Discutăm și luăm decizia de comun acord. Uneori copiii vor să renunțe când dau de greu. E important să vedem care sunt exact motivele pentru care vor să renunțe (nu le mai place, nu se mai regăsesc acolo, nu mai e distractiv/e prea multă competiție, au depășit vârsta etc) și să acționăm în consecință. Uneori e bine să lași copilul să renunțe, alteori e bine să-l încurajezi să meargă mai departe. Eu am vrut s-o retrag pe fiica mea de la gimnastică în mijlocul anului și ea a vrut să continue până la final ca să nu lase echipa fără un membru. Deci există suficiente argumente pro și contra renunțării sau continuării unei activități.

  1. Cât din formarea copilului / copiilor considerați că o reprezintă educația formală și cât cea informală?

Nu pot să împart lucrurile astea în procente, ambele sunt importante și e bine ca cele două să co-existe prietenește.

  1. Discutați cu copilul dumneavoastră / copiii dumneavoastră despre viitor, despre viața de adult și despre meserii?

Da, foarte mult. Fiicei mele i-am spus de nenumărate ori că meseria ei nu s-a inventat încă. Piața locurilor de muncă este foarte dinamică în prezent și nu se mai împarte atât de strict după codurile de meserii din COR. Ea și-a dorit, pe rând, să devină bucătar-șef, designer de interioare și acum își dorește să devină învățătoare. Cine știe ce va ajunge până la urmă? Vlad e prea mic, el știe una și bună, că își dorește să devină pompier și de ce nu? Măcar e o meserie care nu se va schimba și va exista și peste 20 sau 30 de ani.

  1. A fost / Au fost implicat / implicați în activități de voluntariat?

Da, deși nu așa des cât mi-aș dori. Vara trecută am fost la cules de lavandă pentru Touched Romania, o asociație care sprijină victimele violenței domestice. Am stat ore bune în plin soare să culegem și să legăm lavanda în buchete, urmând a fi vândută în scop caritabil. Fetele (Eliza și verișoara ei) au muncit foarte mult și s-au bucurat să ajute. Din cauza pandemiei este mai dificil să faci voluntariat acum, iar programul foarte aglomerat al Elizei nu prea ne permite (învață după-amiaza), dar sperăm să includem mai multe astfel de activități pe viitor.

  1. Își dorește copilul / își doresc copiii să vă calce pe urme sau l-ați îndrumat în această direcție?

Copiii trebuie să-și găsească propria cale. Eliza și-a mai exprimat dorința de a deveni traducător, ca mine, și are toate șansele, de la vârsta asta vorbește bine engleza și are simțul traducerii, m-a și ajutat cu o carte. Dar rămâne de văzut ce va face când va fi mare.

  1. Ce provocări ați întâmpinat în formarea copilului / copiilor?

Găsirea de activități adecvate în proximitatea casei și programul de după amiază al cursurilor de la școală. E greu să traversezi orașul ca să mergi la cursurile potrivite, iar când iese la 6.30 sau 7.30 de la școală, nu mai prindem niciun curs, oricum.

  1. Ce activități de relaxare are copilul / au copiii?

Eliza pictează, face tablouri cu diamante, desenează în creion sau se uită pe Youtube/se joacă diverse jocuri pe telefon. Vlad se costumează în supererou și se uită la filme cu Spiderman.

  1. Care este sfatul dumneavoastră pentru părinți?

Să încurajeze copiii în orice domeniu manifestă interes. În limita posibilităților financiare, să le pună la dispoziție cursuri sau materiale de specialitate pentru orice au interes, fie că e entomologie, astronomie, chineză, cântat la oboi sau aritmetică mentală. Nu știi niciodată de unde sare iepurele când vine vorba de descoperirea unei noi pasiuni sau a unei potențiale cariere. Am o prietenă care lucrează în HR și e super talentată la pictat sau lucrat lână împâslită. Unele dintre aceste talente îi pot ajuta la maturitate să obțină un venit suplimentar sau chiar să-și deschidă un business. Doar pentru că nu vedem acum rezultate, nu înseamnă că ele nu vor veni cândva, sub altă formă.

 

Un proiect educațional susținut de Asociația CREDU și Ropharma.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp