Scroll Top
De ce este excelentă formarea profesorilor finlandezi? Școlile de formare a profesorilor oferă o explicație
School photo created by pressfoto - www.freepik.com

Pentru a lucra ca profesor calificat în Finlanda, studenții universitari fac practică într-o școală de formare, în timpul studiilor. Masteratul include 20 de credite de formare atât pentru profesorii de clasă, cât și pentru profesorii de materie.

Când Sirkku Myllyntausta și-a început cariera de profesor în urmă cu 41 de ani, nu avea nici cea mai mică idee că va fi responsabilă cu formarea profesorilor la Universitatea din Helsinki.

Sirkku Myllyntausta lucrează în prezent ca lector și coordonator de formare a cadrelor didactice la Școala de formare a cadrelor didactice Viikki din Helsinki.

Ea este responsabilă de toți cursanții cadrelor didactice care vin la școală în perioadele lor obligatorii de stagiari.

– Îi învățăm pe cursanți să facă judecăți profesionale și să ia decizii pedagogice, spune Sirkku Myllyntausta.

Școlile de formare a profesorilor din Finlanda pot fi comparate cu spitalele universitare de predare pentru studenții la medicină. Profesia profesorului este foarte respectată în Finlanda. Acesta este un expert, comparabil cu un inginer, avocat sau medic.

Învățarea semnificativă și egalitatea în școală

Îmbunătățirea dorinței elevilor de a învăța, încurajarea unui spirit de egalitate în școală și modul de obținere a rezultatelor pozitive ale învățării sunt subiecte pe care Sirkku Myllyntausta le discută cu Karoliina Salonen, o tânără profesoară de clasă, care urmează să predea o oră în câteva minute.

În multe țări, un profesor stagiar stătea și observa lucrările din spatele clasei. Nu în Finlanda.

– Profesorii cursanți sunt cu adevărat implicați și lucrează din prima zi. Karoliina se descurcă de minune, spune Sirkku Myllyntausta. Profesia este solicitantă și, uneori, poate fi foarte intensă. Trebuie să folosești multă empatie personală. De asemenea, trebuie să fii capabil să trasezi linia și să știi când să predai un elev altor profesioniști, cum ar fi logopezi sau psihologi, explică ea.

Chiar dacă perioada de formare a cadrelor didactice, atât în ​​clasă, cât și pe materie, este de doar 20 de credite, dintr-un masterat de 300 de credite în total, este cu adevărat semnificativă și importantă pentru aceștia. Perioadele de pregătire oferă fiecăruia posibilitatea de a încerca în practică tot ceea ce au învățat. Principalul lucru în formarea profesorilor este combinarea teoriei și practicii.

– Rolul profesorului îndrumător la școala de formare are o mare importanță, deoarece îi permite elevului să reflecteze asupra propriei sale dezvoltări. Ideea principală din spatele practicilor de formare este de a ajuta elevii să se dezvolte ca profesori în multe moduri diferite, explică Karoliina Salonen.

Profesori cu înaltă calificare

Deși ideile care stau la baza lor nu sunt noi pentru majoritatea sistemelor școlare din lume, școlile finlandeze beneficiază de un mic decalaj între școlile de top și cele mai slabe. Dificultățile legate de citire și scriere sunt diagnosticate într-un stadiu incipient și se acordă sprijin special elevilor. Faptul că Finlanda învață profesorii de educație timpurie și profesorii în universitățile de cercetare adaugă, de asemenea, prestigiu.

Sistemul școlar finlandez oferă șanse egale tuturor elevilor, deoarece educația de bază este gratuită. Profesorii se bucură de o autonomie largă și au flexibilitate pentru a-și organiza propria predare. Elevii beneficiază de un curriculum național, profesori cu înaltă calificare, precum și de predare bazată pe cercetare. Toate cadrele didactice trebuie să dețină o diplomă de master. Personalul didactic și de îndrumare din cadrul centrelor de zi are, în general, diplome de licență.

Față în față, genunchi la genunchi

Karoliina Salonen a planificat cu atenție lecția pentru perioada ei multidisciplinară de formare a profesorilor. A scris un plan și a creat diferite exerciții concrete pentru elevii de clasa a V-a (11 ani). Ea folosește diferite aranjamente de așezare în clasă, de exemplu, elevii vor sta aproape unul de celălalt într-un cerc atunci când se concentrează pe ascultare și vorbire. Metoda este doar un exemplu, care îi ajută pe elevi să interacționeze și să comunice între ei. Noul curriculum conține abilități ca acestea.

– Scopul lecției este, de asemenea, de a învăța elevii cum este posibil să își recunoască propria învățare. Vor afla cum să vorbească și să se asculte reciproc. Elevii vor putea folosi aceleași tehnici pentru următoarea lecție de istorie.

Am folosit aproximativ de două ori cantitatea de timp pentru a planifica lecția, comparativ cu cele 45 de minute în care durează aceasta efectiv. Dar așa se va întâmpla până când veți obține o rutină adevărată și mai multă experiență, explică Karoliina Salonen.

Sursa: https://www.helsinki.fi/en/news/education-news/why-is-finnish-teacher-education-excellent-teacher-training-schools-provide-one-explanation

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp