Rezultatele din 110 studii publicate în 64 de țări arată că abilitățile digitale joacă un rol cheie pentru învățarea, participarea și alte oportunități ale copiilor și tinerilor.
Cercetările internaționale relevă, de asemenea, că beneficiile competențelor digitale se aplică online și offline, afectând potențialele dimensiuni ale vieții copiilor. Există, de asemenea, dovezi că abilitățile digitale mai bune pot proteja copiii și de riscul de a face rău online, deși aceste dovezi trebuie consolidate.
Această analiză de cercetare la nivel mondial, prezentată într-un nou raport al proiectului ySKILLS, explorează factorii care favorizează sau împiedică dobândirea abilități digitale de către copii și impactul acestora asupra vieții lor de zi cu zi.
Practica părinților de mediere restrictivă este legată de abilitățile digitale inferioare ale copiilor, în timp ce lipsa medierii tinde să fie legată de abilități digitale mai bune. Mai mult, acei copii cu acces mai devreme sau mai larg la TIC, inclusiv acasă, au abilități digitale mai bune. Atunci când TIC este mai disponibil în școli, abilitățile digitale ale copiilor tind, de asemenea, să fie mai bune.
Aceste abilități sunt legate de rezultate mai bune ale învățării pentru copii și îi împuternicesc să își protejeze mai bine viața privată online.
Deși niveluri mai ridicate de abilități digitale sunt asociate cu o expunere mai mare la conținut online riscant și potențial dăunător, dovezile sugerează că acei copii cu niveluri mai ridicate sunt mai capabili să facă față riscurilor online.
Competențe digitale, riscuri și bunăstare în Europa
Un alt raport ySKILLS bazat pe datele recente ale EU Kids Online a susținut noi descoperiri privind abilitățile digitale, riscurile și bunăstarea în rândul copiilor europeni. Rezultatele la copiii de la 9 la 16 ani din 19 țări europene nu indică diferențe clare cu privire la decalajul digital Nord-Sud, deoarece diferențele de țară în ceea ce privește abilitățile digitale auto-raportate ale copiilor sunt mici.
În toate țările, cu excepția uneia, copiii care se angajează în mai multe activități online – inclusiv comunicare, divertisment, educație etc. – raportează abilități digitale superioare. În toate țările, copiii obțin scoruri mai mici în ceea ce privește abilitățile digitale atunci când părinții le limitează activitățile online.
Sentimentul de încredere în sine al copiilor se poate reflecta și asupra abilităților lor digitale. Cu cât copiii se familiarizează cu mediul online și cu atât se simt mai în siguranță online, cu atât dobândesc o mai bună cunoaștere și înțelegere a internetului.
Niveluri mai ridicate de competențe digitale sunt asociate cu o mai mare expunere la riscuri și conținut online periculos
Descoperirile europene relevă, de asemenea, că nivelurile mai ridicate de abilități digitale sunt asociate cu o expunere mai mare la conținut online riscant și potențial dăunător, inclusiv conținut rasist și discriminatoriu, conținut auto-vătămător și pro-anorexie etc. Copiii mai calificați care explorează internetul o mai mare măsură poate fi mai probabil să întâmpine riscuri. Cu toate acestea, abilitățile digitale îi pot ajuta, de asemenea, să evite ca riscurile să nu se traducă în rău.
Giovanna Mascheroni, de la Universitatea Catolică din Milano, autorul principal al acestui raport ySKILLS subliniază două descoperiri inovatoare și neașteptate: ”De exemplu, achiziția de abilități digitale este asociată cu preferința pentru interacțiunea socială online, provocând astfel teama că comunicarea online este o risipă de timp. De asemenea, remarcabilă este constatarea că, printre copiii care suferă de probleme emoționale, abilitățile digitale mai mari sunt asociate cu o expunere mai mare la conținut online potențial dăunător, subliniind astfel necesitatea unor intervenții politice menite să favorizeze reziliența copiilor vulnerabili. ”
Contribuția Finlandei la proiect este coordonată de profesorul de educație Katariina Salmela-Aro de la Universitatea din Helsinki.
Cercetătorii finlandezi participă la un studiu longitudinal care urmează să fie lansat în primăvara anului viitor în cadrul proiectului ySkills, care investighează abilitățile digitale și bunăstarea copiilor și adolescenților din șase țări europene.