Poate nu este conștientizată puterea pe care rețelele sociale o au asupra oamenilor, dar un simplu exercițiu de reflecție și gândire poate ajuta acest proces. Prin urmare, oamenii își pot rezerva câteva minute din timp, chiar astăzi, pentru a se gândi cât timp petrec în fața ecranelor zilnic. Poate părea o activitate de relaxare seara, înainte de somn, sau dimineața, la cafea, poate un mod de a-ți petrece timpul în metrou. Astfel, care este timpul mediu petrecut în realitatea rețelelor sociale? Dacă acest calcul este de ordinul orelor, atunci poate ar fi recomandat să vă întrebați ce efecte poate genera acest consum de media?
Dacă rețelele sociale au debutat inocent, ca o modalitate de a face oamenii să se simtă mai aproape unul de celălalt și, practic, încă au acest rol, totuși ele au devenit mai mult de atât. Oamenii vorbesc cu prietenii pe Facebook sau Instagram, dar o mare parte din timp oamenii și-o petrec pe feed, asimilând content. Adevărul este că deși alegem în mare parte pe cine urmărim, nu controlăm atât de mult ce conținut apare în feed și ce vedem de zi cu zi.
Rețele sociale sau altceva?
- Instrument de Marketing – prin intermediul rețelelor sociale, nu este obligatoriu ca hainele sau produsele să fie găsite în mall-uri sau magazine, ele pot veni la tine și prin intermediul Social Media, fiind la un click distanță;
- Campanii politice – tradițional, mișcările de comunicare în campaniile politice se realizau în stradă prin afișe și bannere, iar acum se desfășoară și în spațiul online pentru a câștiga comunități de oameni;
- Știri – televizorul nu mai este esențial pentru a fi la curent cu tot ce se întâmplă, ci, la fel, știrile pot ajunge în atenția oamenilor și prin intermediul rețelelor sociale.
Zilnic, prin Social Media, oamenii asimilează o gamă largă de informații, iar acest lucru nu este un lucru rău, dar este important ca oamenii să încerce să aleagă de unde vor să primească informații și să își dezvolte un instrument personal important, și anume gândirea critică. Astfel, o simplă verificare a informațiilor din alte surse, poate mai oficiale, poate aduce beneficii.
Latura întunecată a rețelelor sociale
- Propaganda – propaganda apare atunci când mai multe informații și știri sunt fabricate pentru a promova interesul unei anumite părți;
- Hoax-urile – similare cu propaganda, ele au rolul de a convinge cititorii de validitatea unei anumite povești;
- Clickbait – tip de dezinformare care cultivă click-uri prin utilizarea unor titluri și imagini puternice pentru a redirecționa atenția;
Ce este demn de remarcat în cazul acestor strategii de comunicare mai puțin etice este faptul că ele utilizează și generează emoții puternice, fapt care nu este normal. Știrile, în mod special, trebuie să fie obiective și veridice.