Un nou studiu efectuat pe mai mult de 1.200 de persoane a constatat că timpul petrecut cu tehnologia digitală în timpul adolescenței are un impact redus asupra utilizării pe termen lung, sugerând că îngrijorările legate de dependența tehnologică pe scară largă pot fi exagerate. Limitele parentale privind utilizarea tehnologiei pentru tineri nu au avut un impact durabil asupra utilizării la vârsta adultă.
”Lasă-ți telefonul departe!” ”Gata cu jocurile video!” ”Încă zece minute de YouTube și gata!”
Copiii care au crescut în era internetului le-au auzit pe toate, adesea rostite de părinți bine intenționați, temându-se de problemele pe termen lung cauzate de utilizarea excesivă.
Dar noile cercetări ale Universității din Colorado Boulder sugerează că astfel de restricții au un efect redus asupra utilizării tehnologiei mai târziu în viață și că temerile de ”dependență tehnologică” pe scară largă și de lungă durată pot fi exagerate.
”Sunt mulți oameni dependenți de tehnologie în adolescență care rămân dependenți și după ce devin adulți? Răspunsul din cercetările noastre este nu”, a spus autorul principal Stefanie Mollborn, profesor de sociologie la Institutul de Științe Comportamentale. ”Am constatat că există doar o relație slabă între utilizarea timpurie a tehnologiei și folosirea ei ulterioară, iar ceea ce facem în calitate de părinți contează mai puțin decât credem majoritatea dintre noi.”
Studiul, care analizează un sondaj efectuat pe aproape 1.200 de adulți tineri, plus interviuri extinse cu alți 56, este primul care folosește astfel de date pentru a examina modul în care utilizarea tehnologiei digitale evoluează de la copilărie până la vârsta adultă.
Datele au fost colectate înainte de pandemie, care a dus la creșteri dramatice ale utilizării tehnologiei, deoarece milioane de elevi au fost obligați să învețe și să socializeze online. Însă autorii spun că descoperirile ar trebui să aducă un pic de confort părinților îngrijorați de timpul suplimentar petrecut de copiii lor pe ecran.
”Această cercetare abordează panica morală legată de tehnologie pe care o vedem atât de des”, a spus Joshua Goode, doctorand în sociologie și coautor al lucrării. ”Multe dintre aceste temeri au fost anecdotice, dar acum, când avem câteva date, ele nu se confirmă”.
Publicată în Advances in Life Course Research, lucrarea face parte dintr-un proiect finanțat de Fundația Națională a Științei, care vizează explorarea modului în care era internetului mobil modelează cu adevărat tinerii americani.
Din 1997, timpul petrecut cu tehnologia digitală a crescut cu 32% în rândul copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 5 ani și cu 23% în rândul copiilor cu vârsta cuprinsă între 6 și 11 ani, au constatat lucrările anterioare ale echipei. Chiar și înainte de pandemie, adolescenții petreceau 33 de ore pe săptămână folosind tehnologia, în afara școlii.
Pentru cel mai recent studiu, echipa de cercetare s-a focusat asupra tinerilor adulți cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani, intervievând zeci de oameni despre utilizarea actuală a tehnologiei, despre cum o foloseau în adolescență și despre modul în care părinții sau tutorii lor au restricționat-o sau au încurajat-o. Cercetătorii au analizat, de asemenea, datele sondajului dintr-un eșantion reprezentativ la nivel național de aproape 1.200 de participanți, urmărind aceleași persoane de la adolescență la vârstă adultă.
În mod surprinzător, practicile parentale, cum ar fi stabilirea limitelor de timp sau interzicerea copiilor de a urmări emisiuni în timpul mesei, nu au avut niciun efect asupra a cât de mult au folosit aceștia tehnologia ca tineri adulți, au descoperit cercetătorii.
Acei subiecți de studiu, care au crescut cu mai puține dispozitive în casă sau au petrecut mai puțin timp folosind tehnologia când erau copiii, au avut tendința de a petrece ceva mai puțin timp online la vârsta adultă – dar statistic, relația a fost slabă.
Ce lucruri modelează cât timp petrec tinerii adulți cu tehnologia? Viața la vârsta respectivă, sugerează cercetarea.
Tinerii adulți care stau cu mulți oameni care sunt părinți petrec mai mult timp cu tehnologia (poate ca un mijloc de a împărtăși sfaturi parentale). Cei ai căror prieteni sunt singuri tind spre o utilizare mai mare decât cei căsătoriți. Între timp, studenții au tendința să creadă că petrec mai mult timp ca niciodată cu tehnologia, a constatat studiul.
”Se simt de parcă ar folosi tehnologia mult pentru că trebuie, o au sub control și văd un viitor în care o vor putea utiliza mai puțin”, a spus Mollborn.
De la începutul cărților de benzi desenate și al filmelor mute până la nașterea radioului și a televiziunii, inovația tehnologică a generat panică morală în rândul generațiilor mai în vârstă, notează autorii.
”Vedem că toată lumea este atrasă de ea, ne sperie și presupunem că va strica tineretul de astăzi”, a spus Mollborn.
În unele cazuri, excesul poate avea dezavantaje. De exemplu, cercetătorii au descoperit că adolescenții care joacă multe jocuri video tind să aibă mai puțină activitate fizică.
Dar utilizarea tehnologiei digitale nu pare să reducă somnul în rândul adolescenților, așa cum se temuseră unii, iar utilizarea rețelelor sociale sau a videoclipurilor online nu duce la mai puține activitate fizică.
În multe privințe, notează Goode, adolescenții de astăzi schimbă doar o formă de tehnologie cu alta, se uită pe YouTube în loc să se primească la televizor sau trimit mesaje text în loc să vorbească la telefon.
Asta nu înseamnă că nimeni nu devine vreodată dependent sau că părinții nu ar trebui niciodată să le insufle limite sau să le vorbească copiilor despre argumentele pro și contra, subliniază Mollborn.
”Ceea ce sugerează aceste date este că majoritatea adolescenților americani nu devin irevocabil dependenți de tehnologie. Este un mesaj de speranță”.
Ea a lansat recent un nou studiu, intervievând adolescenți și părinți din era COVID-19. Interesant, a spus ea, părinții par mai puțin îngrijorați de utilizarea tehnologiei copiilor lor în timpul pandemiei decât erau în trecut.
”Își dau seama că cei mici au nevoie de interacțiune socială și singura modalitate de a obține acest lucru, chiar acum, este prin intermediul ecranelor. Mulți dintre ei spun: ”Unde am fi noi acum fără tehnologie?””
Sursa: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201118141726.htm