Scroll Top
Televiziunea pentru copii le predă acestora lecții greșite despre durere: un studiu nou
Family photo created by ArthurHidden - www.freepik.com

Copiii absorbiți de programele TV populare, cum ar fi Peppa Pig sau filme precum Toy Story sau Frozen, sunt expuși la până la nouă incidente de durere pentru fiecare oră de televiziune urmărită, potrivit noilor cercetări ale psihologilor.

Un nou studiu – publicat astăzi [2 decembrie 2020] în revista internațională Pain de la cercetătorii universităților din Bath (Marea Britanie) și Calgary (Canada) – a analizat modul în care experiențele de durere ale personajelor au fost prezentate pe diferite canale media dintre cele are vizează copiii cu vârste între 4 și 6 ani.

Echipa din spatele cercetării a fost interesată să evalueze la ce incidente au fost supuse personajele, precum și cum au răspuns ei și ceilalți din jur.

Analiza lor a studiat 10 filme de familie începând din 2009 (Despicable Me 2, The Secret Life of Pets, Toy Story 3 & 4, Incredibles 2, Inside Out, Up, Zootopia, Frozen și Finding Dory), precum și popularele programe TV pentru copii (Sofia Prima, Shimmer and Shine, Paw Patrol, Octonauts, Peppa Pig, Daniel Tiger’s Neighborhood).

Aceste programe au fost alese pentru a reprezenta seriile de televiziune orientate către fete, băieți sau neutre în funcție de gen ( acestea fiind alese în funcție de personajele cheie).

În cele 10 filme și șase seriale TV (care echivalează cu peste 52 de ore de film / TV), cercetătorii au identificat:

  • 454 de incidente dureroase – o medie de 8,66 incidente de durere pe oră.
  • Durerea sau rănirea violentă fiind cel mai frecvent tip de durere descrisă (care apare în peste două treimi din cazuri – 79%).
  • Personajele – băieți sunt mult mai susceptibile de a suferi dureri severe în comparație cu personajele – fete (conform expresiilor faciale).
  • Exemple de durere cotidiană (adică un personaj care cade sau se lovește la genunchi), fiind mult mai puțin frecvente, reprezentate în doar 20% din incidente.
  • O lipsă generală de empatie din partea altor personaje pentru a răspunde la durere: 75% din cazurile dureroase au fost văzute de alții, totuși, în 41% din cazuri, cei care au asistat la aceasta nu au răspuns sau, acolo unde au făcut-o, nu au fost în general empatici.

Cercetătorii spun că această lucrare contează deoarece ceea ce copiii privesc la televizor le modelează comportamentul. Ei vor ca producătorii să își folosească influența pentru a gândi din nou modul în care este descrisă durerea, cu scopul de a-i echipa mai bine pe tineri pentru a face față durerii obișnuite, de zi cu zi, pe care este mai probabil să o experimenteze, dar care este adesea uitată și neînțeleasă. Într-adevăr, modul în care durerea copiilor este adesea pusă deoparte a fost un subiect evidențiat într-un recent și semnificativ raport al Comisiei Lancet, scris de asemenea de cercetătorii durerii de la Universitatea din Bath.

Dr. Abbie Jordan de la Departamentul de Psihologie și Centrul pentru Cercetarea Durerii de la Universitatea din Bath a explicat: ”Modul în care copiii experimentează, modelează, înțeleg și gestionează durerea are consecințe reale de durată pentru ei ca indivizi, dar și pentru noi toți ca societate. Durerea, în special cea cronică, poate avea efecte extrem de debilitante asupra vieții copiilor și tinerilor, până la vârsta adultă.”

”O parte a provocării, în acest sens, este modul în care vorbim despre durere. Știm că cei mici petrec tot mai mult timp urmărind aceste programe și filme influente și că ceea ce acestea descriu alimentează înțelegerea și conștientizarea unei anumite probleme. După cum vedem din acest studiu, imaginea prezentată de aceste mass-media nu reflectă experiențele comune ale copiilor, ci se concentrează mult mai mult pe durerea extremă și violentă.”

”Concluzia noastră este că aceste programe ar putea face mult mai mult pentru a ajuta copiii să înțeleagă durerea, modelând-o în feluri diferite și arătând mai multă empatie atunci când personajele suferă de durere. Acest lucru este important pentru modul în care copiii interacționează cu ceilalți atunci când unul dintre ei suferă de durere, cum ar fi atunci când un prieten cade la locul de joacă sau atunci când merg la medic pentru vaccinări de rutină.”

Cercetătorul principal, dr. Melanie Noel, profesor asociat de psihologie clinică de la Universitatea din Calgary, a declarat: ”Am examinat emisiuni și filme pe care le urmăresc milioane de copii mici din America de Nord și nu numai. Constatările au fost, sincer, șocante.”

”Este de necontestat faptul că mass-media este o forță puternică în modul în care copiii învață despre lume. Felul în care este descrisă durerea, într-o manieră ireală,  este echivalent cu învățarea copiilor mici că durerea nu este demnă de ajutor sau empatie de la ceilalți și că va fi experimentată și rezolvată diferit, în funcție de gen. Avem responsabilitatea de a schimba aceste narațiuni societale despre durere.”

Sursa: https://medicalxpress.com/news/2020-12-kids-tv-children-wrong-lessons.html

Un proiect educațional susținut de Asociația CREDU și Ropharma.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp