Bunăstarea adolescenților în școală este susținută de importante abilități socio-emoționale, inclusiv curiozitate, gravitate, rezistență, precum și abilități sociale și de apartenență.
O treime din elevii din liceul general finlandez se simt entuziasmați de studiile lor, în timp ce jumătate dintre ei suferă de stres, iar o cincime au epuizare severă. Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de Katariina Salmela-Aro și Katja Upadyaya, la care au participat 1.038 de elevi în primăvara anului 2019.
Pe baza rezultatelor, cercetătorii au definit trei profiluri de bunăstare școlară în raport cu implicarea școlară, epuizarea și studiul: implicat (34%), stresat (47%) și epuizat (19%).
Descoperirile ilustrează puterea abilităților socio-emoționale: elevii care au raportat că sunt mai curajoși, mai curioși și mai rezistenți, au fost, de asemenea, mai susceptibili de a aparține grupului de elevi implicați, în timp ce cei cu epuizare au fost identificați ca având cea mai mică experiență de curaj, apartenență și rezistență.
Adolescenții sunt bine pregătiți să învețe abilități socio-emoționale
”Un număr îngrijorător de elevi din liceul general este epuizat. În același timp, o constatare pozitivă a fost faptul că abilitățile socio-emoționale pot proteja elevii”, spune profesorul de educație Katariina Salmela-Aro de la Universitatea din Helsinki.
”De fapt, dezvoltarea abilităților socio-emoționale în școală ar trebui să fie în centrul atenției alături de cele academice. Acestea se dezvoltă în special în timpul adolescenței.”
Cu ajutorul exercițiilor, elevii pot învăța să-și controleze emoțiile și să-și modifice gândirea. De exemplu, perspectivele legate de stres ar trebui dezvoltate astfel încât acesta să nu provoace anxietate sau apatie. În schimb, elevii pot învăța să canalizeze energia generată de stres către învățare.
”O minte curioasă crește voința de a învăța și de a ști mai multe. În acest fel, stresul poate fi îndreptat spre învățare, iar energia nu este irosită la rumegarea și meditarea asupra lucrurilor, ceea ce agravează și mai mult epuizarea ”, descrie Salmela-Aro.
Emoțiile sunt contagioase în grupuri, motiv pentru care elevii epuizați nu ar trebui să fie repartizați să lucreze în același grup. Cei care se gândesc la ceva împreună pot crește și mai mult sentimentul de epuizare în rândul indivizilor.
Pentru unii, problema este ameliorată atunci când identitatea lor personală se dezvoltă și găsesc o direcție pentru viața lor, rezultând, de asemenea, în sentimentele de epuizare.
Provocarea primăverii coronavirus
Ce fel de efect a avut primăvara coronavirus din 2020, în timpul căreia predarea a fost organizată de la distanță, asupra bunăstării elevilor din liceul general finlandez? Salmela-Aro a investigat problema în mai, iar acum lucrează la un articol științific aferent.
”Abilitățile socio-emoționale ale elevilor au fost puse la încercare în primăvară, evidențiind cu adevărat semnificația lor. Elevii au fost nevoiți să se confrunte cu eșecuri și să se adapteze la noile practici. Cei care au avut cel mai mare succes în adaptarea la noile circumstanțe au ieșit cel mai probabil din situațiile excepționale cu cele mai puține probleme.”