Scroll Top
Cum învățăm cuvinte și propoziții în același timp
Background vector created by veraholera - www.freepik.com

Cercetătorii de la Universitatea Lancaster au dezvăluit modul în care oamenii elaborează semnificațiile cuvintelor noi, spunând că acest lucru este similar cu felul în care copiii mici învață limbajul.

Cercetarea publicată în Cognition este făcută de profesorul Patrick Rebuschat și profesorul Padraic Monaghan, care au spus: ”Te-ai surprins vreodată spunând bebelușilor sintagme de cuvinte foarte lungi? Teddy a dispărut, oh uite aici este teddy. ”Cum încep copiii să dea sens acestor bâlbâieli pentru a-și da seama de limbă?”

Există două probleme legate de limbaj pe care copiii mici trebuie să le rezolve:

  1. Trebuie să identifice ce sunete se grupează pentru a forma cuvinte și ce înseamnă aceste cuvinte
  2. Trebuie să înțeleagă cum acele cuvinte merg împreună în propoziții

Aceste probleme sunt împletite, deoarece pentru a putea dobândi sensul cuvintelor, copilul trebuie să știe și ce rol joacă în propoziție: este cuvântul „teddy” despre un lucru sau ce face lucrul acela sau despre altceva? Și pentru a-și da seama care este rolul unui cuvânt, copilul trebuie să știe deja ce înseamnă.

Profesorul Rebuschat a spus: ”Acesta este un tip de problemă precum cea cu găina și oul: Care este primul, cuvântul sau propoziția?”

Pentru a afla, cercetătorii au testat modul în care oamenii au învățat cuvinte și propoziții noi oferind adulților un limbaj artificial de învățat. Au inventat un limbaj vorbit de extratereștri și au arătat oamenilor propoziții în această limbă alături de scene care prezintă extratereștri care efectuează diferite acțiuni.

De-a lungul timpului, cursanții au reușit să dobândească sensurile cuvintelor și rolurile lor în scene – numele extratereștrilor, culorile lor și acțiunile pe care le făceau.

Cursanții fac acest lucru ținând evidența tuturor asocierilor dintre cuvinte și a diferitelor aspecte ale scenelor în multe încercări de învățare înainte de a se concentra asupra acelor asociații care sunt fiabile.

Cercetătorii au spus că această metodă este similară cu modul în care învață copiii mici.

Profesorul Rebuschat a spus: ”Deci, atunci când rostiți o propoziție care include „teddy”, de multe ori ursulețul de pluș al bebelușului va fi în apropiere și văzut. „teddy” înseamnă chestia aia maro.”

Singura modalitate de a învăța o nouă limbă este prin urmărirea cuvintelor și a gramaticii în sute de încercări de învățare, un proces numit învățare statistică inter-situațională.

Profesorul Rebuschat a spus: ”Știam că adulții și copiii pot folosi acest proces de învățare pentru a dobândi cuvinte individuale și limbaje foarte limitate. Dar a fost remarcabil să asistăm că participanții noștri ar putea folosi acest proces pentru a învăța un limbaj extrem de complex cu o viteză considerabilă. Acest studiu ne arată modul în care limba poate fi învățată în situații naturale.”

Profesorul Padraic Monaghan a adăugat: ”Am descoperit că problema de învățare a limbii poate fi rezolvată doar prin auzirea multor limbi și aplicarea unor învățări foarte simple, dar foarte puternice în acest sens. Creierul nostru este clar adaptat pentru a urmări aceste legături între cuvinte și lume. Știm că sugarii au deja aceeași putere de învățare ca adulții și suntem încrezători că copiii mici dobândesc limbaj folosind aceleași tipuri de învățare ca și adulții din studiul nostru.”

Sursa: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201130113528.htm

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp