Sectorul educației pentru adulți ar trebui să încerce să se unească în jurul unui brand comun și să cadă de acord asupra unor mesaje cheie care descriu ceea ce facem, scrie Uwe Gartenschlaeger, președintele EAEA.
Deși situația este distinctă în diferite părți ale Europei, educația adulților este încă foarte mică pe agenda educației globale.
Aceasta lipsește din ODD 4 și din Parteneriatul Global pentru Educație, deoarece principalul mecanism de finanțare folosește în continuare ”Educația de calitate pentru toți copiii” ca principală revendicare, repetând astfel stereotipurile pe care mulți actori le au cu privire la sectorul educațional.
De ce ne confruntăm în continuare cu această situație în ciuda tuturor succeselor și a faptului că în țările nordice sau Coreea, de exemplu, educația adulților este percepută ca un factor major de succes?
Unele dintre motive sunt legate de natura însăși a educației adulților; altele sunt legate de impactul dezvoltărilor și discuțiilor din exterior.
Anii de neglijare și finanțare redusă au retrogradat educația adulților pentru a fi percepută ca sub-standard, de calitate slabă și cu un prestigiu redus.
În primul rând, educația adulților este ”dezordonată” și dificil de definit în moduri universal acceptate. Spre deosebire de școlarizare, care este încă percepută în cadrul unui model dezvoltat în lumea occidentală, educația adulților variază prin manifestarea și chiar prin formularea sa, cuprinzând concepte precum educația populară, alfabetizarea adulților, educația non-formală sau popularitatea. Ceea ce ar putea fi palpitant pentru noi pare puțin confuz pentru cei din afara cercului nostru interior.
În al doilea rând, anii de neglijare și finanțare redusă au relegat educația adulților la percepția ca sub-standard, de calitate slabă și cu un prestigiu redus. În multe regiuni, ne confruntăm cu un cerc vâscos: finanțarea redusă duce la o calitate scăzută și la o lipsă de impact, ceea ce, în sine, duce la o finanțare redusă.
În al treilea rând, educația adulților este complexă de livrat și gestionat. Nu oferă ”rezultate” ușor de explicat și de numărat.
În al patrulea rând, educația adulților nu are circumscripții și susținători bine organizați în comparație cu sistemele formale de educație. Vocile noastre globale sunt slabe și suferă de fragmentarea educației adulților. Nu avem, de exemplu, uniuni puternice sau rețele globale unite în jurul mesajelor cheie.
Educația adulților nu are uniuni puternice sau rețele globale unite în jurul mesajelor cheie.
În al cincilea rând, discursul global despre educație este dominat de economiștii care o consideră ca o investiție, care se concentrează cel mai eficient pe copii, de preferință pe copii mici. Un sentiment al nevoilor de învățare a adulților și de dezvoltare personală lipsește.
În cele din urmă, există o lipsă cronică de date fiabile privind educația pentru tineri și adulți. Ca urmare a fragmentării menționate mai sus și a lipsei de resurse, baza de date colectată cu privire la învățarea adulților este mult mai slabă decât la educația școlară. Această lipsă de dovezi afectează în mod direct recunoașterea sectorului nostru, deși nu suntem atât de naivi încât să credem că deciziile politice sunt întotdeauna luate pe baza dovezilor.
Deci, ce se poate face pentru a schimba această imagine sumbră?
În primul rând, cred că sectorul nostru ar trebui să încerce să se unească în jurul unui brand comun și să cadă de acord asupra unor mesaje cheie care descriu ceea ce facem, fără a pierde diversitatea și tradițiile regionale ale învățării adulților.
Încercarea Institutului UNESCO pentru Învățarea pe tot parcursul vieții de a defini învățarea și educația adulților ca un nume global pentru ceea ce facem este promițătoare și merită sprijin.
În plus, ar trebui să încercăm să valorificăm unele discuții, care au potențialul de a consolida rolul educației adulților.
Provocarea poveștii, conform căreia educația este pentru copii, este esențială.
Un caz este ODD: deși educația adulților nu este menționată în mod explicit, este inerentă conceptului de învățare continuă a ODD 4, precum și în multe alte ținte. Educația pentru dezvoltare durabilă și educația pentru cetățenie globală sunt alte exemple – nu putem face față crizei climatice actuale fără a crește gradul de conștientizare a acesteia și un sentiment de responsabilitate în rândul tinerilor și adulților.
De asemenea, ar trebui să comunicăm mai puternic reflecțiile conceptuale pe care se bazează nevoia unei educații mai adulte. Provocarea narațiunii, conform căreia educația este pentru copii, este esențială. Istoria iluminismului european și a înălțării populare oferă dovezi despre importanța și impactul oferirii de oportunități de învățare tuturor vârstelor.
Situația actuală necesită mai multă educație a adulților pentru a ne permite tuturor să luăm decizii bine informate și echilibrate într-o lume complexă. Sperăm că vom putea transmite acest mesaj și mai cu succes.
Sursa: https://elmmagazine.eu/news/why-is-adult-education-neglected-and-what-can-we-do-to-change-this/