„Ceea ce poți demonstra tu însuți este mai de încredere decât ți-ar prezenta oricine altcineva” ne spune Eliza Gârbea, coordonator si manager clinic în „Chirurgie Robotică”
Educația, indiferent de domeniu, nu se rezumă doar la a observa realitatea a ceea ce există, ci prefigurează o realitate posibilă asupra a ceea ce este bine și util comunității profesionale și sociale. Educația continuă pe toată durata vieții profesionale constituie premisa transformării probabilităților în șanse și arii de îmbunătățire, la fel cum poate să și transforme ceva ce părea doar o probabilitate în posibilitatea unui vis împlinit.
Cum a luat naștere chirurgia robotică ȋn România?
Eliza: Acest ecosistem robotic a fost orientat inițial către specialitatea de urologie, unde robotica a devenit Golden Standard. Dezvoltarea a continuat in zona chirurgiei generale, urmată de ginecologie și chirurgie toracică, unde sistemul de chirurgie robotică s-a impus în cazuri selecționate, demonstrând prin avantaje calitative în raport cu cealaltă alternativă terapeutica minim invazivă, laparoscopia. În domeniul ginecologiei, de pildă, în patologii complexe, cum sunt cancerele de sferă urogenitală sau în endometrioză, chirurgia robotică a devenit dezirabilă și recomandată de chirurgi și paciente, deopotrivă, datorită avantajelor net superioare. Vorbim despre avantaje în termeni de reintegrarea rapidă a pacientei in activitățile cotidiene după chirurgie complexă, de minimalismul metodei-incizii minimale de 0-8mm -precum și de acuratețea actului medical, raportat la lipsa complicațiilor post-operatorii. Toate acestea înseamnă rezultate net superioare pentru pacienți și un act chirurgical sigur, eficient și confortabil pentru chirurg, transferat în ultimă instanță tot către calitatea actului medical, în beneficiul pacientului.
Care au fost primele lecţii ȋnvăţate ca trainer ȋn robotică?
Eliza: Experiența cu cei mai talentați chirurgi te ajută ȋn propria formare. În momentul în care observi un chirurg talentat si experimentat care operează cu instrumentele potrivite, reușind să navigheze printre țesuturi sau structuri vasculare, nervoase atât de fine, putând chiar ajunge în spații “nepermis de înguste”, ca trainer, înțelegi că te vei transpune într-o simbioză a omului cu tehnologia și urmărești ca rezultatele chirurgiei să fie pe măsura acestei asocieri. Chirurgul este ajutat de tehnologia potrivită să performeze, iar tehnologia amplifică un potențial al manualității și talentului operatorului. Nu aș dori să intru într-o “dispută liliputană” a lui Swift, de tipul oul se deschide de la vârful ascuțit sau de la cel rotunjit, doar că întotdeauna ca trainer mi-am pus întrebarea dacă tehnologia extinde și amplifică abilitățile chirurgului sau nu cumva, “a gifted surgeon” extinde și amplifică potențialul unui instrumentar gândit să acționeze in distans.
În experiența mea de învățare a roboticii medicale tocmai pentru că am avut șansa să fiu expusă la cunoașterea mai multor domenii medicale în paralel și să am acces la experiența de a interactiona cu chirurgii selectați care au făcut realmente istoria domeniilor lor, fiind primii care au performat prin chirurgie robotică, pot spune că am putut face o comparație și marca diferențiatorii, în ce privește metoda, dar și maniera de a lucra cu oamenii.
Orice chirurg poate deveni performant ȋn utilizarea acestei tehnologii avansate?
Eliza: Simbioza tehnologie-chirurg se petrece instantaneu. Un ochi antrenat poate remarca încă din primele intervenții acest lucru. Desigur, tehnologia o poți pune doar în mâinile chirurgilor bine pregătiți, care au trecut în prealabil prin toate stagiile de pregătire teoretică și practică și prin tot procesul de learning al chirurgiei, de la clasic la minim invaziv. Ca trainer în tehnologia avansată, trebuie să ai tu însăți capacitatea de a selecta persoanele potrivite, pe care să le instruiești și să le ghidezi în direcția potrivită, astfel încât robotica să devină cea mai bună opțiune pentru o anumită patologie, iar chirurgul, ajutat de tehnologie, să își atingă cea mai bună versiune profesională a sa.
Ce beneficii aduce prezenţa ȋn sala de chirurgie a unui trainer-facilitator ȋn utilizarea tehnologiei robotice?
Eliza: Eu am făcut parte inițial din această dezvoltare a ecosistemului robotic, oferind partea de suport clinic. Intram în blocul operator pentru a mă asigura că tehnologia este utilizată corect, la maxima ei capabilitate și că medicii beneficiază de tot instrumentarul și tool-urile robotului da Vinci. Sunt multe detalii tehnice care în timpul intervenției necesită supervizare. Este important ca cineva care cunoaște tehnologia în cele mai mici detalii să fie prezent în sala de operații și să reamintească ce instrument este optim de folosit într-o anumită fază a intervenției chirurgicale. În propriul meu proces de learning chirurgical, am optimizat acest plan al medicilor. Lucrurile au evoluat în sinergie, chirurgii au devenit mentori la rândul lor și au învățat să transmita cunoștințele nou dobândite și altor colegi de breaslă. Ulterior, au dezvoltat cursuri pentru cei mai nou veniți, astfel încât au dezvoltat propriile metode pe care le-au personalizat și le-au adaptat nevoilor colegilor.
Chirurgia robotică presupune un proces standardizat sau specializat fiecărui domeniu medical?
Eliza: Specializarea aduce cu sine particularizarea metodelor, pentru că metoda trebuie adaptată patologiilor existente în domeniul respectiv, dar și stilului, manierei de a opera a fiecărui chirurg.
Follow-up-ul procesului chirurgical este o etapă foarte importantă în monitorizarea rezultatelor chirurgiei. Ne interesează să vedem exact unde robotul aduce cele mai bune rezultate, atât cantitativ, cât și calitativ. Ulterior, integrăm toate aceste date in studii clinice, efectuate pe eșantioane mari. Incurajăm medicii să își conceapă propriile studii, să își monitorizeze pacienții, cunoscând foarte bine din practică toate detaliile cazurilor și putând face o evaluare acurată a rezultatelor chirurgiei. Integrând toate aceste procese, coordonând partea de suport și training și dezvoltând rețeaua de chirurgi instruiți în robotică am avut șansa să contribui din rolul de mentor-trainer-facilitator, contributor la ecosistemului robotic din România.
Educația este o premisă a procesului de formare și trebuie să aibă un caracter finalist. Educația medicală, cu atât mai mult, trebuie orientată către educarea-formarea comunității științifice, ca premisă, dar și ca rezultat al procesului formativ. Nu poți prefigura altfel viitorul unui domeniu medical sau tehnologic, decât pregătindu-te tu însăți pentru a deveni cea mai bună versiune a “chirurgului din tine”. Ceea ce poți demonstra tu însuți este mult mai de încredere pentru tine, în primul rând, decât ți-ar prezenta oricine altcineva. Numai astfel poţi, la rândul tău, inspira ȋncredere oamenilor cu care lucrezi.