Roxana Andreea Rusu este autoare de cărți educative pentru copii, devenite bestseller-uri. Anul acesta în primăvară a publicat cartea pentru educatori, învățători și profesori ,,CUM COMBAT BULLYINGUL?”, care a ajuns imediat după lansare în topul celor mai bine vândute cărți din portofoliul Editurii Integral, fiind foarte apreciată de cadrele didactice.
Cartea este disponibilă atât pe site-ul editurii eIntegral.ro cât și în majoritatea librăriilor clasice și online din țară, printre care: Cărturești, Librăria Mihai Eminescu, Librăria Delfin, Cartepedia, Libris și altele.
Care este situația bullyingului în România?
Roxana Andreea Rusu: Situația bullyingului la noi în țară este gravă. Fenomenul a existat mereu, dar a luat amploare în ultimii ani. Pentru anul școlar precedent, Ministerul Educației a raportat oficial aproximativ 10.000 de cazuri de bullying, cu 2.000 de cazuri mai mult față de acum doi ani.
În realitate însă, situațiile de violență sunt mult mai multe pentru că, din păcate, de multe ori acestea nu sunt consemnate. De aceea, țara noastră se află în topul țărilor europene în privința bullyingului.
De ce era nevoie de o carte pentru cadrele didactice despre gestionarea bullyingului?
Roxana Andreea Rusu: Rezolvarea cazurilor de bullying nu ține doar de profesori. Însă ei au nevoie de sugestii și instrumente pentru a acționa, deoarece această formă de agresivitate se manifestă la școală, în clase, acolo unde se desfășoară procesul educațional. Iar postările din social media și clipurile din campaniile publice pe această temă nu rezolvă mare lucru.
Un comportament violent fizic sau verbal al unui singur elev poate afecta o clasă întreagă și pe toți profesorii care predau acolo.
Din păcate, cadrele didactice de foarte multe ori nu se pot bucura de suport pentru gestionarea cazurilor de bullying, pentru că în realitate multe școli nu au cabinete sau acces la consiliere psihopegagogică de calitate. Nici implicarea pe partea de asistență socială nu este strălucită, din cauza sistemului deficitar.
Așa că, în lipsa celor menționate mai sus, cu un regulament ceva mai flexibil și cu mai puține măsuri pe care un profesor le poate aplica pentru a restabili ordinea și disciplina, multe dintre cadrele didactice au nevoie de sprijinul pe care îl poate oferi o astfel de carte.
Cum poate ajuta această carte un cadru didactic să combată bullyingul?
Roxana Andreea Rusu: În primul rând îi oferă noțiunile psihopedagogice și îi clarifică viziunea asupra bullyingului. Ca să poți interveni corect într-o problemă, trebuie mai întâi să o înțelegi. Cartea explică ce înseamnă profunzimea unei situații de bullying și cum putem să privim lucrurile la 360 de grade.
Apoi, cartea răspunde la întrebarea ,,ce pot să fac și cum?”. Pentru că ea cuprinde sugestii concrete despre ceea ce se poate face în școală pentru combaterea bullyingului, inclusiv cu privire la momentul în care este mai bine ca ele să fie aplicate.
Respectiv, înainte ca primul caz de agresivitate să apară.
Dacă ești profesor și ai o clasă în care atmosfera este armonioasă, atunci este momentul perfect pentru a începe să consolidezi acest echilibru.
Pe lângă aceste sugestii, există o sumedenie de activități care pot fi aplicate în clasă și povești antibullying care se pot utiliza la Dirigenție. La final cartea conține și partea de legislație.
Credeți că dacă profesorii vor învăța să gestioneze corect situațiile de bullying, fenomenul va dispărea din școli?
Roxana Andreea Rusu: Nu. Dar se poate obține cu siguranță o ameliorare. Nu are cum să dispară, pentru că așa cum spuneam, acest fenomen nu depinde doar de ceea ce se întâmplă la școală, acolo unde el se manifestă. Iar rezolvarea nu ține doar de ceea ce poate face un cadru didactic. Așa cum și educația reprezintă de fapt un efort de echipă, din care fac parte: elevul, profesorul și familia.
Nu este de ajuns să corectăm efectele bullyingului, ca părinți trebuie să ne creștem copiii într-un spirit bun, responsabil și pacifist. Iar situațiile familiale ale copiilor care se manifestă agresiv, de cele mai multe ori, necesită și ele rezolvare.
De la mici probleme de creștere, neglijență și lipsa de timp acordată copilului, de la lipsa celor ,,șapte ani de acasă” în limbaj popular, până la cazuri complicate, cu familii dezbinate sau cu situații foarte problematice din punct de vedere financiar.
De aceea, un profesor nu are cum să facă minuni singur, mai ales într-un sistem care șchiopătă la multe capitole.
Dacă ați putea schimba ceva peste noapte ce ați face?
Roxana Andreea Rusu: Aș îmbunătăți relațiile dintre părinți și cadre didactice. Pentru că, atunci când apare o problemă, tendința este de ,,atac” reciproc. Fiecare categorie dă vina pe cealaltă.
Dacă toată lumea ar avea revelația că de fapt suntem de aceeași parte a baricadei și ne-am concentra împreună pentru a găsi soluții, cred că multe puncte slabe din prezent ar putea fi rezolvate mai repede și mai ușor.
În primul rând ar exista astfel o forță care să pună presiune pe sistem acolo unde legea nu se aplică așa cum ar trebui sau acolo unde cazurile de bullying sunt mușamalizate la nivelul conducerii și nu se ia nicio măsură sau acolo unde școala nu beneficiază de condiții minime de siguranță pentru elevi și cadre didactice, cum ar fi un gard și o poartă închisă sau un paznic, din vina autorităților locale.
Această dezbinare dintre părinți și profesori, care se manifestă de multe ori mai ales în mediul online, duce la distragerea atenției de la căile reale pe care se poate acționa pentru mai bine și este astfel favorabilă nepotismului, care încă există în sistem și politizării excesive a școlii, aspecte care au de asemenea o contribuție majoră pentru situația din prezent.
Un mesaj pentru cadrele didactice preocupate de combaterea bullyingului?
Roxana Andreea Rusu: Le mulțumesc tuturor pentru preocuparea continuă pentru combaterea agresivității din școli. Mulțumesc celor care au cumpărat în număr atât de mare cartea mea. Primesc zilnic foarte multe mesaje prin intermediul paginii mele de Facebook Roxana Andreea Rusu și vă invit să păstrăm legătura în continuare pe acest subiect.