Scroll Top
Ce înseamnă și de ce sunt utile acțiunile de educare a pacientului?

Dezinformarea în domeniul sănătății

Cercetările din 2016 sugerează că mai mulți factori cheie determină credința individuală și colectivă în dezinformarea legată de sănătate. Una dintre cele mai importante este alfabetizarea scăzută în domeniul sănătății – iar amploarea extraordinară a dezinformării actuale legată de COVID-19 reprezintă o provocare acută pentru profesioniștii din domeniul sănătății tocmai în acest sens. 

Pe scurt, alfabetizarea în domeniul sănătății este tipul de competență care le permite oamenilor să recunoască gravitatea unei situații date, să dobândească o înțelegere de bază a modului în care să se protejeze pe ei înșiși și pe alții și să înțeleagă domeniul de aplicare al alegerilor lor. În contextul COVID-19, este ceea ce îi face pe oameni capabili să facă diferența între propunerile de a lua măsuri de distanțare socială și cele de a bea dezinfectant.

Lucrări științifice recente au afirmat că dezinformarea (în general) și alfabetizarea limitată în domeniul sănătății (în mod specific) sunt obstacole majore în calea sănătății.  

Ce înseamnă educarea pacienților?

Educația pacientului poate fi definită ca procesul de influențare a comportamentului pacientului și de producere a schimbărilor de cunoștințe, atitudini și abilități necesare pentru menținerea sau îmbunătățirea sănătății.

Educația în domeniul sănătății este crucială pentru sănătate, iar profesioniștii din domeniul sănătății trebuie să recunoască și să prioritizeze importanța acesteia în fiecare interacțiune cu pacienții și comunitățile.

Pentru a oferi o educație eficientă a pacientului, trebuie stăpânite o varietate de abilități practice. Acestea includ stabilirea nevoilor educaționale ale pacienților, identificarea barierelor în calea învățării, consilierea concisă, evaluarea și utilizarea materialelor de educație pentru pacienți scrise, audiovizuale și pe computer și încorporarea educației în vizitele de rutină.

Pacienții au nevoie de informații pentru: 

  • a înțelege ce este greșit; 
  • a obține o idee realistă a prognosticului; 
  • a înțelege procesele și rezultatele probabile ale posibilelor teste și tratamente; 
  • asistență în îngrijirea de sine; 
  • a afla despre serviciile și sursele de ajutor disponibile; 
  • a oferi reasigurare și ajutor pentru a face față; 
  • a-i ajuta pe alții să înțeleagă; 
  • legitimarea căutării ajutorului și exprimarea preocupărilor lor; 
  • a învăța cum să prevină bolile viitoare; 
  • identificarea de informații suplimentare și grupuri de ajutor; 
  • a identifica „cei mai buni” furnizori de asistență medicală. 

Cum poate fi realizată educarea pacientului?

Materialele de informare pentru pacienți, cum ar fi pliante, broșuri, cărți, videoclipuri, informații pe computer și pe internet, au crescut considerabil în ultimii ani. Majoritatea se bazează mai degrabă pe considerații teoretice decât pe dovezi. Materialele informative trebuie să conțină informații sigure din punct de vedere științific și să fie prezentate într-o formă acceptabilă și utilă pacienților. Este foarte important ca informațiile despre pacient să se bazeze pe cele mai bune și mai actualizate informații disponibile. 

Unele decizii medicale pot fi complexe deoarece dovezile cu privire la rezultate sunt incerte sau opțiunile au profiluri variabile risc-beneficiu pe care pacienții le apreciază diferit. Ghidurile de practică pentru aceste decizii dificile recomandă pacienților să înțeleagă gama probabilă de rezultate ale opțiunilor; ia în considerare valoarea personală pe care o acordă beneficiilor versus riscuri și participă împreună cu practicienii lor la luarea deciziilor cu privire la tratament. Educația pacientului ar trebui să țină cont de nevoile pacienților și să aplice metodologii de comunicare adecvate. 

Educația pacientului este benefică pentru toată lumea

Diagnosticul corect al unei boli și tratamentele eficiente sunt, desigur, esențiale pentru prognosticul și calitatea vieții unui individ. Dar există și dovezi convingătoare despre valoarea de a fi suficient de informat. Neînțelegerea de către pacient a unei afecțiuni și îngrijirea acesteia poate duce la nerespectarea recomandărilor medicului, afectând semnificativ și negativ rezultatele. Cu cât o boală este înțeleasă mai clar, cu atât este mai probabil ca o persoană să se simtă confortabil cu îngrijirea sa și să adere la regimurile necesare.

Kinetoterapeutul Olga Dreeben a rezumat multe dintre beneficiile din cadrul disciplinelor de asistență medicală în Educația pacientului în reabilitare:

  • Educația pacientului promovează îngrijirea centrată pe pacient și crește aderența la medicamente și tratamente;
  • O creștere a conformității duce la un sistem de asistență medicală mai eficient și mai rentabil;
  • Educarea pacienților asigură continuitatea îngrijirii și reduce complicațiile legate de boală.

Educația preventivă de îngrijire a sănătății poate reduce riscurile de îmbolnăvire

Educația preventivă poate oferi resurse informaționale pentru a încuraja îngrijirea preventivă. Aceasta include sfaturi pentru o dietă sănătoasă, exerciții fizice sau recomandări legate de vârstă, cum ar fi vitaminele. În timpul tratamentului sau reabilitării pacientului, educația poate minimiza riscul viitor de afecțiuni suplimentare. În mod similar, eforturile continue, cum ar fi eforturile de educație comunitară, pot viza practici specifice care pot ajuta oamenii să rămână sănătoși și să evite anumite afecțiuni. O educație preventivă cu informații despre cum pot preveni anumite boli comune le poate îmbunătății sănătatea și poate limita problemele viitoare de sănătate, cum ar fi diabetul sau bolile de inimă.

De ce să acordăm prioritate educației pacienților?

Educația pacientului face diferența. În mod inevitabil, poate însemna diferența dintre un pacient care participă la planul său de îngrijire și un pacient care îl abandonează.

  • Un abandon mai scăzut al prescripției medicale datorită înțelegerii importanței medicamentului pentru recuperare;
  • Urmează mai multe planuri de tratament datorită înțelegerii bolii/bolii;
  • Planurile educaționale pot reduce răspunderea furnizorului; 
  • Prevenirea bolilor cronice;
  • Reducerea costurilor de asistență medicală;
  • Economii de timp pentru clinician;
  • Îmbunătățirea experienței pacientului.

 

Un proiect educațional susținut de Asociația CREDU și Ropharma.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp