În activitatea agenției de comunicare și de marketing pe care o conduc, am întâlnit multe proiecte educationale îndrăznețe și multe lucruri minunate care se întâmplă la nivel de ONG-uri, dar care nu ajung până la publicul larg, beneficiarii potențiali sau companiile care se pot implica. De aici am pornit ideea de face cunoscute cât mai multe inițiative educaționale pe platforma EdPost.ro, să luăm informații din comunitate și le dăm mai departe. Îmi place să cred că EdPost funcționează ca un fel de portavoce pentru comunitate, iar pentru acest articol am discutat cu Alice Duțu, Deputy CEO și Programs Director la Junior Achievement România. Această asociație are ca misiune educarea tinerilor în economie și antreprenoriat, iar prin parteneriatul cu Ministerul Educației, de proiectele Junior Achievement România beneficiază anual peste 200.000 de elevi și studenți din peste 1.700 de instituții de învățământ.
Oana Voicu: Când a apărut Junior Acvievement și care este misiunea organizației?
Alice Duțu: Povestea Junior Achievement a început în 1919 în Statele Unite și apoi s-a extins și în lume. În România, care este una dintre cele 40 de țări din Europa unde te derulează aceste proiecte, organizația este activă din 1993. Toate programele și proiectele educaționale se derulează pe un modelul american.
În România avem un parteneriat cu Ministerul Educației, protocol de colaborare prin care toate materialele și resursele educaționale pe care le folosim sunt avizate de către minister. Certificatele pe care le primesc profesorii și elevii prin acest sistem sunt recunoscute.
Misiunea noastră este să pregătim tânăra generație pentru viitor, aplicând principiul learning by doing, învățare prin practică și îmbinând partea teoretică cu ceea ce au nevoie tinerii în viața reală, astfel încât să-și dezvolte anumite abilități și competențe. Scopul este acela de a-i susține pe tineri astfel încât la finalul educației să fie pregătiți pentru o viitoare carieră sau să își lanseze propria afacere.
Oana Voicu: Câți tineri participă în programele Junior Acvievement?
Alice Duțu: Anual sunt implicați aproape sfert de milion de tineri, elevi și studenți și peste 4000 de profesori din 1700 de instituții de învățământ din toate cele 42 de județe.
Oana Voicu: Povestește-ne, te rog, câteva informații despre proiecte.
Alice Duțu: În ceea ce privește categoriile de programe, sunt câțiva piloni principali: educația antreprenorială, financiară și economică, programe pentru orientarea profesională, dezvoltarea abilităților pentru viață, educație pentru sănătate.
Toate programele și proiectele conțin studii de caz, exemple, aplicații, exerciții. Scopul lor este ca elevii și studenții să înțeleagă mai bine conceptele respective, să facă legătura cu ceea ce învață la școală, să aplice ceea ce învață în programele noastre, să aibă acces la experiențe în care pot lua legătura cu profesioniști din mediul de afaceri care să le împărtășească din experiența lor profesională sau să le ofere mentorat.
Oana Voicu: Cum sunt structurate programele voastre?
Alice Duțu: Înainte de pandemie organizam diferite activități atât față în față, cât și în mediul online, în care aducem împreună tineri și voluntari din mediul de afaceri. De exemplu, în programul de anteprenoriat aveam activități în care antreprenorii le povesteau despre ce înseamnă să îți faci un business, care sunt provocările, cum au reușit ei să pună pe picioare afacerea respectivă. Pentru tinerii care au deja o idee de afacere exista posibilitatea de mentorat și feedback pe parcursul Incubatorului pe care noi îl organizăm anual. În felul acesta, tinerii își pot dezvolta mai departe ideile de afaceri și chiar să realizeze un pilot de business.
De asemenea, în zona de orientare profesională, unde vorbim de elevi sau tineri care se află în căutarea unei cariere, ei se puteau întâlni cu profesioniști, puteau pune întrebări sau să vadă exact care sunt activitățile și responsabilitățile specifice în anumite domenii, cum să se pregătească să ajungă acolo.
Pe lângă programele educaționale mari care se realizează în școală cu sprijinul profesorilor coordonatori, pe baza materialelor primite de la noi, există anual și diferite proiecte speciale și competiții în care tinerii sunt implicați, fie că sunt legate de antreprenoriat sau de orientare profesională.
De asemenea, sunt și activități de tip innovation camp, care se derulează fie față în față sau online în ultima perioadă, în care ei primesc teme de lucru la prima vedere. De exemplu, sunt teme în care trebuie să identifice o anumită problemă de business sau din comunitate și să propună soluții pentru rezolvarea problemei respective. În felul acesta le sunt dezvoltate mai multe tipuri de abilități, lucrează în echipă, fac prezentări, se gândesc la soluții și trebuie să ia decizii.
Oana Voicu: Cine sunt voluntarii Junior Achievement?
Alice Duțu: Alt lucru specific la care noi ținem foarte mult și care considerăm că aduce plusvaloare în programele noastre este această implicare a voluntarilor din companii, pentru că practic, cu ajutorul lor, reușim să creăm această conexiune și reușim să aducem exemple pozitive pentru tineri care îi inspire.
Acestea sunt elementele principale ale activității noastre. Ele se desfășoară cu susținerea diferiților parteneri din mediul de afaceri. Unele proiecte se derulează prin granturi cu fonduri europene sau norvegiene sau alte surse în funcție de specificul proiectelor.
Oana Voicu: Programele Junior Achievement pentru ce grupe de vârstă sunt concepute?
Alice Duțu: Programele noastre se derulează de la clasa zero până la universitate. Pe anumiți piloni avem grupe de vârstă specifice, de exemplu, programul de antreprenoriat are module dezvoltate pe nevoile de învățare și nivelul de cunoștințe al elevilor pe mai multe categorii de vârstă: gimnaziu, liceu și universitate. Competiția și Incubatorul sunt pentru elevi de liceu și studenți înscriși la licență și master.
Oana Voicu: Programele de educație pentru sănătate aveți?
Alice Duțu: Pentru programul de sănătate avem proiecte pentru care am dezvoltat conținuturi specifice pentru ciclul primar, gimnaziu și liceu. Sunt acoperite mai multe zone: stilul de viață sănătos sau principiile nutriției corecte. Toate sunt susținute de activități, studii de caz sau exemple care să îi ajute să înțeleagă ce comportament trebuie să adopte, astfel încât să prevină factorii de risc asociați anumitor boli. Sunt acoperite mai multe paliere de la partea de alimentație, mișcare, viață activă, partea de prevenție a bolilor, nutritie, îngrijire personală cu diferite recomandări și conținuturi care sunt adaptate pentru grupa lor de vârstă.
Educație pentru sănătate este una dintre temele de interes și programul a fost destul de des solicitat de profesori, părinți, dar și de elevi. Numărul de înscrieri este destul de mare și evoluează anual. Materialele pe care noi le oferim sunt disponibile atât în format tipărit, cât și digital, pe o platformă pe care o utilizăm.
Oana Voicu: Cam câți tineri au beneficiat de programele voastre?
Alice Duțu: În acest an școlar putem vorbi de peste 15.000 de elevi, pe fiecare nivel – primar, gimnaziu, liceu – care participă la programele de educație pentru sănătate.
Oana Voicu: Cum pot aplica școlile la proiectele acestea?
Alice Duțu: Înscrierea, în principiu, se face de către un profesor pentru o grupă de elevi, fie că este vorba de o clasă sau de o grupă pe care el o formează cu elevi din mai multe clase. Părinții pot să propună unui profesor această activitate, iar apoi profesorul intră în legătură cu noi. Avem un acord de implementare care se încheie la nivel de instituție de învățământ cu cu profesorul respectiv. Un profesorul poate opta pentru maxim 3 programe pe care să le deruleze pe parcursul unui an școlar fie cu o clasă, fie cu mai multe clase de elevi. Pentru ciclul primar, învățătorul lucrează cu aceeași grupă. Dacă vorbim de elevi mai mari, același profesor, poate să lucreze cu mai multe clase de elevi de nivelul diferie.
Oana Voicu: Ce zone acoperiți cu proiectele Junior Achievement?
Alice Duțu: Programele sunt împărțite pe mai multe județe, iar distribuția în general este relativ destul de echitabilă. Căutăm să asigurăm accesul la programe și proiecte pentru un număr cât mai mare și mai divers de elevi, profesori și instituții de învățământ atât din orașe mari, cât și din orașe mici sau din mediul rural.