Scroll Top
România educată în școlile de la sat – În anul în care totul e la un click distanță, școlile de la sat sunt încălzite cu lemne

Imaginați-vă calculatoarele din anii ’90 și sunetul de la dial-up pentru conexiunea internet. Acum gândiți-vă amplitudinea schimbărilor de atunci și până azi – la cum arăta un birou dintr-o firmă cu doar puțin timp în urmă, cu fax, telex, dosare și foi peste tot, stivuite pe rafturi. În doar 30 de ani, birourile s-au golit, telex-urile, fax-urile și bibliorafturile au dispărut, toate fiind înlocuite de un laptop, aplicații și internet.

Acum să ne îndreptăm privirea cărte școlile din România. Putem spune că școlile din România au trecut și ele printr-un proces de modernizare și tehnologizare similar cu cel din viețile noastre? Răspunsul este clar, nu.

Dacă în școlile din oreșele mari lucrurile se mai mișcă în direcția bună, în mediul rural, unele școli sunt cu 100 de ani în urmă și nu este nicio exagerare. Zilele acestea a apărut o știre în presă că o școală dintr-un oraș din Suceava (Gura Humorului) luat foc de la jarul căzut din sobă. În anul în care totul e la un click distanță, școlile de la sat sunt încălzite la sobe cu lemne.

Modernizarea școlii este o oportunitate de a crea un mediu de învățare care stimulează elevii să fie curioși, independenți și echilibrați.

Dar în România, până la modernizare, este nevoie mai întâi de renovare.

Unul dintre proiectele Asociației BookLand abordează subiectul renovării școlilor din mediul rural, iar despre detaliile acestui demers am vorbit cu Mădălina Mocanu, care se ocupă de marketing și comunicare în cadrul asociației.

Chiar dacă motivul principal al renovării este siguranța elevilor, un mediu de învățare corespunzător le oferă celor mici șansa să se dezvolte echilibrat și să devină încrezători în ei înșiși. În plus școlile funcționale unesc comunitățile și ajută la păstrarea istoriei culturale din zona respectivă.

Povestea BookLand, începutul sau „cel mai inteligent mod de a te distra”

Oana Voicu: Povestește puțin te rog despre Asociația BookLand

Mădălina Mocanu: Povestea BookLand a început în urmă cu aproximativ 11 ani. A debutat ca un târg urban de carte, iar apoi a evoluat printr-o extensie de brand cultural către BookLand Evolution.

Era un concept de conferințe itinerante prin care doream să mentorăm și să inspirăm generația tânără, aduceam în fața adolescenților și tinerilor persoane care aveau o poveste de viață menită să inspire. Apoi, pentru că ei erau foarte interesați, am început să facem și tabere culturale, pe care le organizăm în continuare.

Sloganul este „cel mai inteligent mod de a te distra” și are un mix optim între distracție și educație.

2019 o nouă direcție, renovarea școlilor din zonele rurale

Mădălina Mocanu: Spre sfârșitul anului 2019 am inițiat o nouă direcție și anume să renovăm școlile rurale.

În 2020 am avut planificat să renovăm 10 școli, iar la final am renovat 14.

Anul acesta avem în plan 23, am renovat deja 7, avem în paralel șantiere deschise la 10 școli, iar până în ianuarie februarie 2022 vom duce la bun sfârșit și restul școlilor, astfel încât să avem cele 23 de școli rurale renovate.

Oana Voicu: Cum ați ajuns la ideea de a renova o școală rurală?

Mădălina Mocanu: Ideea proiectului a venit de la unul dintre clienții agenției, unul dintre cei care a pus bazele aceste asociații și care își dorea să doteze o școală în mediul rural ca inițiativă de CSR (corporate social responsibility).

Nouă ne-a plăcut foarte mult ideea, dar cum ne place să facem lucrurile să fie mărețe, am extins și am încercat coalizăm în jurul acestei idei și alte companii astfel încât în loc să dotăm acea școală sau să facem mici cosmetizări, am renovat școala de respectivă și am continuat cu acest demers și în 2020. Întâlnirile față în față cu cei care ne urmăresc erau aproape imposibile în 2020, așa că inițiativa renovărilor școlilor de la sate a fost o direcție care a venit natural.

Conferințele continuă în mediul online, pentru că publicul nostru dorește aceste evenimente.

Tot ceea ce facem este pentru a schimba mentalități.

Proiectele educaționale BookLand continuă

Oana Voicu: Aș dori în continuare să detaliem zona educațională pe care o abordați voi…

Mădălina Mocanu: Proiectele educaționale momentan sunt adiacente renovărilor. Obișnuim să aducem în fața tinerilor și adolescenților persoane, mentori care să îi ajute să își descopere motivațiile, să le insufle încredere în ei înșiși și să își atingă țelurile, obiectivele sau să depășească oricâte obstacole ar întâlni.

Tot din sfera inspirației, dezvoltării și lărgirii orizontului cunoașterii, facem cu o frecvență lunară materiale inspiraționale, cu teme din zona de cultură generală și toate acestea le publicăm pe platformele noastre de comunicare Facebook, LinkedIn, Instagram și YouTube.

O dată pe an avem acele tabere culturale în care ne întâlnim cu ei față în față, anul acesta am organizat tabăra în județul Sibiu.

Tabere culturale BookLand pentru tineri

Oana Voicu: Care este tema taberelor?

Mădălina Mocanu: De obicei conceptul este de a aduce în fața tinerilor persoane care au anumite talente, anumite realizări și fac ateliere cu acești tineri. Fiecare tabără are și excursii cu conotație culturală.

Oana Voicu: Ai povestit mai devreme de mentori, poți să îmi dai câteva exemple de mentori cu care ați colaborat?

Mădălina Mocanu: Cel mai recent la avut în fața tinerilor pe scriitorul Marius Chivu anteriorul i-am avut pe Radu Paraschivescu, pe Cătălin Stoica, pe Cristian Stan, Oana Leoveanu, Avram Iancu, Romeo Roșiianu, Andrei Stupu. Sunt oameni din domenii extrem de diverse și de vârste diferite, tocmai să avem o paletă diversificată și tineri să reușească să rezoneze cu unii dintre ei.

Ce spun tinerii despre proiectele BookLand

Oana Voicu: Ce vârste au tinerii și care este feedback-ul lor?

Mădălina Mocanu: Ne adresăm liceenilor, deci 10-15 ani și mergem către studenți. În analiza datelor din platformele de comunicare vedem că sunt și persoane adulte care ne urmăresc, presupunem că sunt părinți și care la rândul lor distribuie materialele noastre.

Ținem constant legătura cu acești tineri, de aceea și la îndemnul lor am continuat să facem acest mentorat în mediul online. Noi ne-am fi dorit să fie în continuare offline, dar nu aveam cum și ei ne-au îndemnat să continuăm în online. Tot de la ei a venit și ideea taberelor, adică de a învăța distrându-se.

Feedback primim în comentariile pe platformele de comunicare, de cele mai multe ori sunt propuneri de noi subiecte, iar noi ținem cont de toate aceste sugestii ale lor.

Însă, în prezent, locomotiva BookLand este renovarea școlilor rurale.

Modelul educațional finlandez în România

Oana Voicu: Din ce am citit despre BookLand am înțeles că tinerii sunt interesați și de un anumit stil de educare și că vă gândiți să implementați de modelul finlandez.

Mădălina Mocanu: Noi acum doar renovăm școlile, însă visul nostru pentru viitor este să construim o școală de la zero, o școală etalon. Apoi să replicăm modelul în fiecare județ. Ne dorim să aducem un curriculum din Finlanda adaptat la realitatea românească. Va fi o școală cu laboratoare, cu sală de proiecții de film, de spectacole, spații pentru ateliere, bazin de înot, teren de sport. Este un concept „360 de grade” prin care dorim să abordăm educația. Investiție va fi uriașă. Vom colabora și cu Ministerul Educației astfel încât să accepte propunerea noastră în ceea ce privește curiculum-ul, care va fie complet diferit.

Rezultate mai bune în școlile renovate

Oana Voicu: Ați văzut schimbări în ceea ce privește copiii după renovarea școlii, în sensul de schimbare în retenția școlară, o implicare mai mare sau este prea devreme?

Mădălina Mocanu: Întradevăr noi ne am propus ca odată ce avem renovate școlile, să ținem legătura în continuare cu conducerea, astfel încât să putem urmări niște indicatori, cum evoluează din punct de vedere ale rezultatelor, al implicării, al prezenței, adică în ce măsură se reduc absenteismul și abandonul școlar. Zonele rurale sunt acelea cu absenteism și abandon școlar ridicat. Analizăm și partea aceasta ce ține de încredere în sine, respect de sine pentru că toate acestea sunt strâns legate cu mediul în care se desfășoară actul educațional. Este extrem de dificil să studiezi într-o clădire care stă să cadă pe tine, cu pereți coșcoviți, umflați de igrasie, în care este frig, nu există toalete, iar condițiile de igienă nu pot fi respectate. Astfel de medii nu pot să ajute elevii să își atingă potențialul, să aibă încredere în sine. Același lucru îl putem spune despre dascăli. Odată ce școala este renovată și are o altă înfățișare, lucrurile se schimbă. Mesajele copiilor din școlile renovate ne dau energia să continuăm această misiune. Feedback-ul este unul bun. Urmărim pe termen lung acești indicatori ca să putem să prezentăm publicului informații documentate despre schimbările pe care proiectele noastre le aduc în educația din zonele rurale.

Selecția scolilor care urmează să fie renovate în 2022

Oana Voicu: Poți dă exemplu de localități unde renovați și cum ați ales acele școli?

Mădălina Mocanu: Școlile renovate sunt în Arad, Argeș, Bacău, Brașov, Bistrița, Călărași, Hunedoara, Galați, Iași, Vrancea și Tulcea.

Sunt școli din zone diverse. Nu suntem concentrați pe anumite regiuni. Maniera prin care facem această selecție e simplă, noi lansăm un apel pentru înscrieri, apoi sunt selectate școlile care vor fi renovate renovate în 2022. Perioada pentru înscriere se va încheia în decembrie, deci școlile încă ne poți trimite până pe 17 decembrie intenția lor pe website-ul BookLand. După ce primim aceste aplicații, facem selecția. Ținem cont de cât de populată este zona. Satele sunt depopulate și îmbătrânite, așa că facem investiții în zone în care într-adevăr sunt copii.

Contează foarte mult și personalitatea directorului școlii. Managerul este mâna noastră dreaptă, reprezintă ochii și urechile, e portavocea noastră în comunitate. Noi nu suntem prezenți în momentul în care se derulează lucrările de renovare și atunci directorul este cel care ne reprezintă. Integritatea, implicarea și dedicația sunt extrem de importante, astfel încât renovarea să meargă înainte indiferent problemele ce apar pe parcurs. Una este ceea ce estimăm inițial, pe baza imaginilor și a informațiilor depuse în proiect, pe baza discuțiilor pe care le avem cu echipa de meșteri și alta este ce se întâmplă pe parcurs. Inițial vii, constați o situație, iar ulterior apar noi aspecte care necesită reparații sau întreținere. Toate acestea se adună, iar renovarea trebuie să fie realizată în condiții optime și de siguranță, ca să nu avem probleme după încheierea proiectului. Contează și comunitatea, în sensul că sunt autorități publice locale care se implică și care ne acordă sprijin, dar nu întotdeauna.

Ne dorim să avem toate datele problemei de la început, să nu avem surprize. După ce am făcut această selecție, următorul pas este să reușim să trimitem materialele necesare renovărilor. Aici intervine sprijinul oferit de sute de companii deoarece de a lungul acestor ani am reușit să coalizăm în jurul inițiativei noastre undeva la 250 de companii care ne oferă sprijin cu materiale sau financiar pentru lucrările de manoperă.

Planul școlilor renovate în 2022

Oana Voicu: Câte școli v-ați propus să renovați în 2022?

Mădălina Mocanu: Pentru 2022 vom selecta 25 de școli. Tot în 2022 dorim să punem bazele acelei prime școli etalon, pe care să o construim de la zero și în care să implemenăm un alt fel de curriculum, după modelul celui finlandez.

O școală etalon după modelul finlandez

Oana Voicu: Unde va fi această școală?

Mădălina Mocanu: Încă nu am stabilit locația. Trebuie întâi să începem documentarea, să facem planul și să încheiem parteneriatele cu Ministerul Educației din România și cu cel din Finlanda. Apoi vom decide unde va fi această școală, iar în final sperăn că va fi câte o astfel de școală în fiecare județ. Părinții nu vor plăti nicio taxă, va fi gratuită.

Într-un an o persoană care are donat 2 euro lunar putea să susțină costurile unei băncuțe școlare pentru un copil dintr-o școală de țară.

Oana Voicu: Am ajuns la finalul acestui scurt, dar foarte interesant interviu, cum pot să se împlice în proiectul BookLand cei care doresc?

Mădălina Mocanu: Oamenii care află despre noi și îmbrățișează misiunea noastră, renovarea școlilor rurale și prin aceasta o șansă egală a copiilor de la sate la educație, pot să redirecționeze 3,5% din impozit prin formularul 230. Persoanele juridice pot redirecționa 20% din impozit către noi. Mai mult decât atât, avem și un număr de SMS 8845, iar prin cuvântul „construim” pot să ne ajute cu 2 euro lunar. Într-un an o persoană care are donat 2 euro lunar putea să susțină costurile unei băncuțe școlare pentru un copil dintr-o școală de țară.

Șoricelul BookLand amintire a donației pentru educația copiilor de la sate

Mădălina Mocanu: Împreună cu un artizan am gândit o mică figurină din lână, un șoricel de jucărie. Șoricelul este oferit celor care fac o donație de 100 ron pentru proiectele BookLand. Am ales șoricelul pentru că poate fi o analogie faină cu șoricelul de bibliotecă și poate să facă o trimitere către școală sau poate fi șoricelul care își face cuib în școlile nerenovate. Este o mărturie a unei fapte bune pentru școli și educație, care poate fi pusă pe rafturile bibliotecii, prins la ghiozdan sau breloc.

Educația copiilor de la sat susținută prin „Dăruirea zilei de naștere”

Mădălina Mocanu: Altă formă de implicare în educația copiilor de la sat este prin „Dăruirea zilei de naștere” către BookLand. În locul cadourilor, prietenii fac o donație pentru cauza noastră.

Campanie socială „Ani de liceu”

Mădălina Mocanu: Am realizat un videoclip pentru campania noastră, se numește „Ani de liceu” și este difuzat sub egida campaniilor sociale (am primit recomandarea de la CNA pentru distribuirea pe posturile TV). Doamna Stela Enache ne susține și ne-a dat cu titlu gratuit drepturile de autor pentru melodie. „Ani de liceu” a fost emblema muzicală a filmului Liceenii din 1986, film văzut de o generație întreagă de tineri care acum sunt adulți și mulți dintre ei, părinți.

Mesajul este pentru adulții de azi, să susțină renovarea școlilor de la sate în care copiii să învețe în condiții de sigurață și în felul acesta să contribuie la accestul tuturor copiilor la educație mod egal.

 

Toți cei care doresc să contribuie la un viitor mai bun pentru copiii din mediul rural pot redirecționa impozitul pe profit sau venit, pot completa formularul 230 / declarația unică, pot trimite un SMS cu cuvântul CONSTRUIM la 8845 donând astfel 2 euro lunar, își pot dona ziua de naștere sau pot cumpăra Șoricelul BookLand din lâniță croșetată cu pasiune de artizanii români! Detalii aici.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp